RESULTATERFINANS

Savner reformer hos OBI

Flere aktører digi.no har snakket med mener det er behov for nye tjenester og reformert prispolitikk fra Oslo Børs Informasjon (OBI). I følge Oslo Børs blir det neppe endringer i 1998.

Eirik Flaa
23. des. 1997 - 16:02

Oslo Børs Informasjon opererer med dobbelt så høye priser på sanntids kursinformasjon som naboene på Stockholms Fondbørs. Mye av årsaken ligger i at svenskene har holdt prisene konstante de siste syv år, mens man ved OBI har indeks-justert prisene år for år. Den nominelle prisøkningen for neste år er satt til 2,6 prosent.

Tjenestetilbudet fra Oslo Børs er også dårligere enn hos svenskene, og for øyeblikket tilbys to alternativer; sanntidsinformasjon eller meldinger med 15 minutters forsinkelse.

- Vi savner en tjeneste som kan tilby fem minutters forsinkelse til en langt lavere pris, sier daglig leder for Sol Børs, Torbjørn Breivik, til digi.no. Breivik forklarer at Sol Børs har planer om å levere børsinformasjon i sanntid, men at terminalavgiften, på over 4000 kroner i året, er en barriere. (Terminalavgiften betales til OBI for hver sluttbruker av selskapets sanntidsinformasjon. Terminalavgiften kommer i tillegg til en fast årsavgift på i underkant av 300.000 kroner)

- I forkant av en eventuell lansering vil vi gjøre markedsundersøkelser for å finne ut om våre kunder er villige til å betale så mye for tjenesten, sier Breivik.

Også Aksjespareforeningen er kritisk til OBIs prispolitikk:

- Vi hadde sett det som positivt at man fjernet terminalavgift på fem minutters forsinket informasjon, sier generalsekretær i Aksjespareforeningen, Gunnar Jørgensen, til digi.no.

Hos Oslo Børs Informasjon er holdningen steil, og det foreligger ingen planer om å endre den bestående pris- og tjenestepolitikken. Det henvises til Oslo Børs, som legger opp retningslinjene for OBI.

- Det vil ikke skje noen endringer på dette området i 1998, sier stedfortredende børsdirektør, Randi Hestnes til digi.no. Hun legger til at alle i prinsippet har tilgang på sanntidsinformasjon.

- Det er jo bare å ringe en megler. Der har jo alle tilgang på oppdatert informasjon, sier Hestnes.

-Men hva med dem som benytter seg av aksjehandel på Internett? Hvis de må ringe en megler blir vel noe av poenget borte?

- Du har et poeng der, men vi har likevel ingen planer om å endre politikken, avslutter Hestnes.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.