SBS åpner ny underholdningsportal

Scandinavian Broadcasting System skal etablere en underholdningsportal i Sverige. Portalen blir en konkurrent til SOLs Passagen.se og kan være på nettet allerede i høst.

Portalkrigen i Norden hardner til. Sist uke kjøpte det svenske Internett-selskapet Spray opp den danske portalen Jubii, og kan dermed røske SOL ned fra tronen som Nordens største Internett-portal.

Nå vil Scandinavian Broadcasting System (SBS) konkurrere på det samme markedet. SBS fikk tidligere denne uken kabelgiganten UPC inn på eiersiden. UPC står mellom annet bak bredbåndportalen Chello.

I Nederland har SBS hatt en underholdningsportal på nett siden mars, og det er denne selskapet ønsker å spinne videre på i sin svenske satsing. I Nederland har SBS alliert seg med produksjonsselskapet Endemol.

Til den svenske avisen Dagens Media uttaler Greger Larsson, portal-ansvarlig i SBS, at portalen skal være en ren underholdningsportal. Sidene skal blant annet sende såpeoperaer og annet innhold hentet fra TV skjermen.

Les:


Spray vil kjøpe Danmarks største portal
Fransk åpning for Spray-portal
- Må bevare SOL som det trygge, gode nettstedet
SOL-forsiden i skuddlinjen
SOL får sterkere konkurranse

Planen er å etablere vertikale underholdnings- og "infotainmentportaler" i alle de 11 landene SBS driver i. Det er ikke klart når SBS skal etablere en slik satsing i Norge, men etter det digi.no erfarer vil det komme an på hvordan eierskapsituasjonen vil se ut i TVNorge.

Til toppen