BEDRIFTSTEKNOLOGI

Scenario UMTS Norge 2012

Nokias simulering av økonomien i et nytt UMTS-nett i Norge gir pay-back i 2008, og lønnsomhet i 2012. Men dette forutsetter at hver av selskapets kunder legger igjen 650 kroner i 2012, mot bare halvparten i dag.

Frode Eriksen
16. nov. 2000 - 10:11
Nokia NorgeMorten Græsli

Modellen for en ny mobiloperatør i Norge, forutsetter at en del parametere ikke endres vesentlig. Den gir 770.000 kunder og 19 prosents markedsandel i 2012. Dette er selskapets viktigste hjelpemiddel i kampen om å bli nettleverandør til de to nye mobilselskapene i Norge, som etter all sannsynlighet mottar hver sin UMTS-konsesjon fra Samferdselsdepartementet hver dag som helst.

Men det som bærer modellen er en betydelig vekst i forbruket for hver kunde. Dette skjer samtidig som en får en situasjon der volumet innenfor mobiltjenester vil øke, samtidig som enhetsprisen går ned.

Nokia regner ikke med at folk bruker færre kroner på å snakke i telefonen, og heller ikke spesielt mye mer på tekstmeldinger. Tale og SMS regner selskapet betyr i underkant av 400 kroner i månedlig inntekt per kunde i hele perioden som modellen er laget for, som vil si fram til 2012. Det er i første rekke inntekter fra portalvirksomhet og datatrafikk som skal øke inntektene fra null til 350 kroner i 2012 per abonnent hver måned i tillegg til tale- og SMS-trafikk.

Eksemplet er tenkt av Nokia i forbindelse med at UMTS-prosessen som snart skal avsluttes åpner for to nye operatører i Norge.

Og Græsli sier at modellen er laget utgangspunkt i at det faktisk finnes 3G-terminaler i 2002. - Vi garanterer mobiltelefoner til de operatørene som kjøper mobilnett av oss. Men vi vil ikke være først ute med 3G-telefonene. Vi kommer litt senere med de riktige terminalene med den riktige funksjonabiliteten når markedet er klar for det.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.