"Festung Skandinavia" er en del av Schibsteds motstrategi når konsernet konkurrerer med internasjonale aktører, kom det frem i et foredrag konserndirektør Birger Magnus holdt på Internet World torsdag formiddag.
Internasjonal konkurranse kommer fra blant andre Microsoft, som mellom annet er sterkt inne på byguider på nett.
- I det nye medielandskapet er det ikke minst viktig hvilke begrensninger amerikanske myndigheter legger for Microsoft, sier Magnus om konkurransen fra Bill Gates og kompani.
Magnus beskriver Schibsteds mediesatsing som et "fruktbart samvirke mellom børs og katedral".
Ambisjonene bak den videre mediesatsing er å bli Skandinavias ledende mediebedrift. Nærmeste konkurrent er ifølge Magnus det nye Bonnier/Marieberg-selskapet.
- Vi har ingen ambisjoner om å nå dem igjen hurtig, men vil møte konkurransen gjennom å produsere saker med troverdighet og å vinne i talentmarkedet. I et marked som blir mer og mer konkurranseutsatt er det viktig å få tak i talentene - de beste personene. Vi er på jakt etter folk som tar jobben alvorlig, men ikke seg selv så høytidelig. Med de rette folkene kan vi bli Skandinavias største medieselskap, sier Magnus.