"Festung Skandinavia" er en del av Schibsteds motstrategi når konsernet konkurrerer med internasjonale aktører, kom det frem i et foredrag konserndirektør Birger Magnus holdt på Internet World torsdag formiddag.
Internasjonal konkurranse kommer fra blant andre Microsoft, som mellom annet er sterkt inne på byguider på nett.
![Birger Magnus.](https://images.gfx.no/580x/2636/2636314/magnus_birger.jpg)
- I det nye medielandskapet er det ikke minst viktig hvilke begrensninger amerikanske myndigheter legger for Microsoft, sier Magnus om konkurransen fra Bill Gates og kompani.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Magnus beskriver Schibsteds mediesatsing som et "fruktbart samvirke mellom børs og katedral".
Ambisjonene bak den videre mediesatsing er å bli Skandinavias ledende mediebedrift. Nærmeste konkurrent er ifølge Magnus det nye Bonnier/Marieberg-selskapet.
- Vi har ingen ambisjoner om å nå dem igjen hurtig, men vil møte konkurransen gjennom å produsere saker med troverdighet og å vinne i talentmarkedet. I et marked som blir mer og mer konkurranseutsatt er det viktig å få tak i talentene - de beste personene. Vi er på jakt etter folk som tar jobben alvorlig, men ikke seg selv så høytidelig. Med de rette folkene kan vi bli Skandinavias største medieselskap, sier Magnus.