A-pressen blir ikke alene om å servere mobiltelefoner sammen med avisen. Mediekjempen Schibsted har nylig etablert et eget selskap, Schibsted Telecom, som skal fronte konsernets satsing på mobile teletjenester.
Les:Dette kom frem da kvartalsresultetene ble lagt frem torsdag ettermiddag. Satsingen på mobil skal rette seg mot portaler, som brukeren vil få tilgang til gjennom WAP, GSM-telefoner og Palm-maskiner. Det er først og fremst m-handel (handel via mobile terminaler) i tilknytning til avisene som Schibsted legger opp til. Hva disse planene innebærer ville ikke Kjell Aamot, konsernsjef i Schibsted, inn på under dagens resultatpresentasjon i Oslo.
A-pressen vil servere mobiltelefon med avisen
Arenaen for telekom-satsingen vil først og frems være Skandinavia. Schibsted eier de to svenske avisene Svenska Dagbladet og Aftonbladet samt de norske storavisene VG og Aftenposten. Det er disse avisene som skal legge grunnlaget for m-handelsatsingen. Man kan enkelt tenke seg at portaltjenesten SOL, rubrikkportalen FINN.no samt flere av Schibsteds andre e-handel-engasjementer vil utgjøre innholdet for telekom-tjenestene.
Schibsted er også i dialog med aktører i forbindelse med søk på UMTS-lisenser. Det er ennå ikke avgjort om Schibsted Telecom vil gå med i et konsortium for å kapre en av disse lisensene.
- En slik avgjørelse må - og vil - komme snart, sa Kjell Aamot, på kvartalspresentasjonen torsdag ettermiddag.
Les:
Schibsted vil søke mobillisensSchibsted.com går så det suser