Schibsted ((SCH) ) ligger nå i startgropen til å lansere sin Inpoc-tjeneste i Sverige. Inpoc har som målsetting å utvikle innhold og tjenester for mobile situasjoner og mobile apparater. En tilsvarende tjeneste er allerede etablert i det norske markedet.
- Vi har brukt tre måneder på å gjøre klar den tekniske delen og plattformen for Inpoc i Sverige som nå er ferdig , sier administrerende direktør i Schibsted Telecom AB, Hördur Bender, til digitoday.no.
Schibsted lar avisene være medeiere i mobil portal
Schibsted & Co vil ha mer penger for mobiltjenester
Schibsted vil ikke gi bort mobilt innhold
Tankegangen bak er at man skal tjene penger på å tilby informasjon, nyheter og varslingstjenester som er personalisert i henhold til brukerens definerte behov.
- I slutten av februar skjer den endelige lanseringen i Sverige, fortsetter Bender. Norge og Sverige er de riktige markedene å være i for denne typen tjenester og det foreligger i øyeblikket ingen konkrete planer om fremstøt i Finland eller Danmark. På sikt vil vi imidlertid også kunne vurdere å eksportere individuelle produkter til markeder som Tyskland og UK, legger Bender til.
Mandag inngikk Schibsted Telecom AB en avtale med selskapet Mobile Relations AB. Mobile Relations skal legge til rette for at Inpocs kunder, uansett mobiloperatør, via SMS skal kunne kommunisere med portalen. Trafikken skal derfor ledes gjennom GSM-nettet til Europolitan.
Schibsted er allerede vel representert i det svenske mediebildet.
- Vi har den fordelen at vi kan basere en del av virksomheten på innhold fra søsterselskaper som Aftonbladet og Svenska Dagbladet, sier Bender til digitoday.no.