Resultaterfinans

Schibsted kjøper Aspiro

Byr 340 millioner svenske kroner for selskapet bak Wimp.

Schibsted ønsker å sikre seg det norske musikkstrømming-alternativet Wimp.
Schibsted ønsker å sikre seg det norske musikkstrømming-alternativet Wimp.
Marius B. JørgenrudMarius B. Jørgenrud– Journalist
12. jan. 2012 - 08:59

Schibsted har lagt inn et bud på alle aksjene i Aspiro, som priser det norske streaming-selskapet til 340 millioner svenske kroner.

Aspiro satset opprinnelig på WAP-tjenester, salg av ringetoner, spill, søk og mobil-TV. Selskapet er nå kanskje mest kjent for musikkstrømmetjenesten Wimp, og er nordisk markedsleder på innholdstjenester til mobil.

Selskapet ble startet i Norge og hovedkontoret ligger i Oslo. De er imidlertid børsnotert i Stockholm.

- Aspiro er et spennende tilskudd til Schibsteds portefølje av online-tjenester. Selskapet har lykkes med å få brukere til å betale for digitalt innhold, noe som passer godt inn i arbeidet Schibsted gjør for å finne betalingsmodeller på nettet, heter det i en uttalelse fra konserndirektøren i Schibsted Media Group, Trond Berger.

Om Wimp sier han samtidig at de er åpne for å finne strategiske partnere «for å bedre kunne utnytte potensialet» i den norskutviklede musikktjenesten, som er en konkurrent blant annet til Spotify.

Styret i Aspiro har enstemmig anbefalt selskapets aksjonærer å akseptere budet fra Schibsted. Ifølge Dagens Næringsliv er mediekonsernet allerede største eier med en aksjeandel på 18,3 prosent.

    Les også:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra