Schibsted melker mobilungdommen

Schibsted-eide Inpoc har fått flere hundre tusen ungdommer til å ofre ukelønna på mobiltjenester.

Schibsted-eide Inpoc har blitt en vesentlig innholdsleverandør i mobilmarkedet. Selskapet har i dag 350.000 kunder som betaler for ringetoner, bildetjenester, tv-tjenester, spill og andre mobiltjenester. Det er i første rekke ungdommer som punger ut for tjenestene som leveres via mobiltelefonen.

- Det ble satset veldig mye penger fra starten av. I dag har vi lært. Det handler om «pure entertainment», sier administrerende direktør Per Håkon Fasting i Inpoc.

Schibsted var et av flere selskaper som satset store penger på at mobilt innhold skulle bli en suksess. De så for seg at tjenester som nyheter, underholdning og annet innhold skulle generere store penger gjennom en ny kanal: mobiltelefonen.

Først nå begynner selskaper som Inpoc å få betydelige inntekter. Det er i første rekke rene underholdningstjenester som gir inntekter.

Inpoc leverer infrastruktur og tjenester tilpasset mobiltelefoni. I tillegg selger Inpoc mobiltjenester via sitt eget nettsted. Kundene kan gå inn på Inpocs hjemmesider og bestille en rekke tjenester levert via mobiltelefonen. Nettstedet er et av Norges største på mobilt innhold. Bare VG Nett er større, ifølge selskapet.

    Les også:

Det er mulig å kjøpe mobiltjenester som ringetoner, bildetjenester, spill og andre mobiltjenester via nettstedet. Selskapet ser for seg flere tjenester som kommer til å vokse fremover. Det gjelder tjenester som bildemeldinger, spill, musikk og reklamebaserte responstjenester.

Inpoc har dessuten 130 000 abonnenter på papirmagasinet Inpoc, som er et annonsemagasin/brukerguide til mobilbrukerne.

De mest populære tjenestene
MMS-tjenester: En av de mest populære bildemeldingstjenestene i dag er den såkalte «Twin factor». Det går ut på at man sender inn et bilde av seg selv, og så får man vite hvilken kjendis man ligner mest på. En annen tjeneste er såkalt «face warping»: Man sender inn et bilde via mobilen, og får tilbake bildet i en modifisert, humoristisk versjon.

Spill: Brukeren laster ned et Java-basert spill. Brukeren kan spille mot andre mobilbrukere. Den nedlastede Java-versjonen gjør at brukeren ikke blir avhengig av stor overføringskapasitet for å spille mot andre. Dette fordi mye av informasjonen allerede ligger i plattformen. Spill på mobiltelefonen er en av tjenestene som vokser, og som vil ta av, ifølge selskapet.

Interaktiv reklame: Flere kampanjer krever interaktivitet. Annonsørene ønsker dialog med brukerne. Et eksempel på det er Pizza Grandiosa-reklamen, der brukerne kunne stemme på sin favoritt. Ifølge Inpoc stemte over 8000 brukere via SMS på om pizzafabrikken skulle velge alternativene «Kjøttdeig» eller «Pepperoni» i forrige kampanje.

Mange flere stemte via Internett.

Musikk: Dette er en tjeneste som kommer til å bli virkelig stor, mener Inpoc. Det blir etter hvert mulig å laste ned større eller mindre MP3-filer, og dette kan innholdsleverandørene ta seg godt betalt for.

Til toppen