Portalvirksomheten hadde et negativt resultat på 28 millioner kroner, noe som er en klar forbedring i forhold til første kvartal 1998, som hadde et minusresultat på 48 millioner.
Schibsted skriver i sin presentasjon av tallene at annonsemarkedet på Internett ikke har vist den veksten som er forventet.
Innen multimedia har forlagsvirksomhet blitt det største satsingsfeltet nå, etter oppkjøpet av Bladkompaniet.
- Publishing blir tyngre i multimedia, i alle fall for en periode. Den viktigste grunnen til at vi kjøpte Bladkompaniet var at vi da fikk tilgang til Bladcentralen. Det gir Schibsted nye distribusjonsmuligheter, uttalte Aamot.
Konserndirektør på multimedia, Sverre C. Munck, trakk fram en svensk undersøkelse som stadfester Schibsteds posisjon på det nordiske onlinemarkedet.
- En undersøkelse blant 2.000 svenske nettbrukere viser at de bruker ti prosent av sin tid på Internett på Schibsted-relaterte nettsteder som SOL, Passagen og Svenska Dagbladet. Samtidig står Schibsted-nettsteder for 20-25 prosent av annonseinntektene, sa Munck fornøyd.
Undersøkelsen stammer fra Relevant Knowledge, som er et system for måling av besøk på nettsteder. Annonseinntektene er tall fra Schibsted, opplyser Munck.
Multimedia |
Drifts- inntekter 1. kv.'99 |
Drifts- inntekter 1. kv. '98 |
Drifts- resultat 1. kv. '99 |
Drifts- resultat 1. kv. '98 |
Onlinevirksomhet | 35 | 25 | -20 | -27 |
Forlagsvirksomhet | 56 | 21 | -6 | -2 |
Totalt Multimedia | 91 | 46 | -26 | -29 |
Schibsted Multimedia |
1. kv. 1999 | 1. kv. 1998 |
Driftsinntekter | 91 | 46 |
Driftskostnader før poster* | 118 | 75 |
Driftsresultat etter poster* | -26 | -29 |