Schibsted selger mobilspill i bøtter og spann

Norske Nokia-brukere er hektet på Java-spill til 29 kroner stykket. Og snart kan spillene brukes på andre telefoner.

Det Schibsted-eide mobilselskapet Inpoc har passert 10.000 solgte mobilspill i Norge.

Etter starten på mobilspill-offensiven like før jul, kan Inpoc notere seg for en totalomsetning på 290.000 kroner etter én måneds salg. Nå sitter ikke mobilselskapet igjen med så mye, siden både spillprodusenter og mobiloperatører skal ha sitt, men likevel er dette den klareste indikasjonen på at mobilbrukerne har avansert fra logoer og ringetoner til mer aktive tjenester.

- Det har lenge vært spådd at mobiltelefoner ville bli de nye håndholdte spillkonsollene. Disse spådommene er i ferd med å gå i oppfyllelse, sier Per Håkon Fasting til digi.no.

Og foreløpig er begrensningene faktisk det som kanskje er hyggeligst for Fasting i forhold til spillpotensialet.

De aktuelle spillene er kun konstruert for den nye generasjonen av Nokia mobiltelefoner som leveres med fargeskjerm, og som støtter programmeringsspråket Java. For tiden gjelder dette modellene 3410, 3510i, 6610, 7210, 7650 og 3650.

- I Inpocs sortiment er det per dato syv forskjellige spill. Målet er å presentere mellom fem til ti nye spill hver måned i tiden fremover.

Inpoc vil også levere spill til mobiltelefoner fra Ericsson, Motorola og Siemens i løpet av de nærmeste månedene, sier han.

Men telefonene varierer sterkt i hvordan de takler mobilspill. Det finnes ingen standard for skjermstørrelse, knapper på telefonen, bruk av lyd, minnestørrelse og prosessorytelse. Det finnes også brikker som akselererer Java-program, men selskap som Nokia vil foreløpig ikke røpe hva som ligger i selskapets telefoner.

Her er mer om mobilspillmarkedet:

Til toppen