JUSS OG SAMFUNN

Schibsteds nye gullegg?

Etter suksessen med SOL og TV 2 skynder Schibsted seg nå langsomt inn i 2-G og 3-G mobilt Internett

Ole-Andreas Krohn
7. sep. 2000 - 11:06
Schibsted TelecomScandinavia OnlineSchibstedTV 2

Telekom-området har som målsetting å forberede og lage innholdstjenester for mobile enheter for mennesker i såkalte mobile situasjoner. Tjenestene skal være personifiserte nyttetjenester og underholdning. Dette betyr at man tar sikte på å forsyne kundene med blant annet elektronisk post, banktjenester, nyheter, generell informasjon og også underholdning.

I mer modne markeder som Japan har det vist seg at underholdning står for hele 55 prosent av de etterspurte tjenester.

Selskapet tar sikte på lanseringen av sin 2-G-portal i Norge nå i høst. Oppbyggingen av en organisasjon til å håndtere det svenske markedet er også i gang. I første omgang satses det på SMS- og WAP-tjenester. Konsernets egne beregninger viser at markedet for SMS-tjenester er større en det samlede Online-annonse-markedet.

Schibsted ser sine investeringer i UMTS-sektoren som en posisjonering for senere salg av innhold. Konsernet er langsiktig og ser ikke inntekter fra 3-G-satsingen før 2002. I mellomtiden har selskapet også satt av "flerfoldige" hundre millioner til å investere i utvikling og oppkjøp av innholdsleverandører.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.