Schibsteds nye gullegg?

Etter suksessen med SOL og TV 2 skynder Schibsted seg nå langsomt inn i 2-G og 3-G mobilt Internett

Schibsted Telecom er Schibsted-konsernets satsing på mobilt Internett. Konsernledelsen ser inntreden på dette markedet som like viktig som selskapets inntreden i Internett-sektoren i 1995. Dette engasjementet resulterte i utviklingen av Scandinavia Online og har gitt Schibsted en gevinst på rundt to milliarder kroner. En tilsvarende satsing i TV 2 ser også ut til å komme i havn med milliardgevinst.

Telekom-området har som målsetting å forberede og lage innholdstjenester for mobile enheter for mennesker i såkalte mobile situasjoner. Tjenestene skal være personifiserte nyttetjenester og underholdning. Dette betyr at man tar sikte på å forsyne kundene med blant annet elektronisk post, banktjenester, nyheter, generell informasjon og også underholdning.

I mer modne markeder som Japan har det vist seg at underholdning står for hele 55 prosent av de etterspurte tjenester.

Selskapet tar sikte på lanseringen av sin 2-G-portal i Norge nå i høst. Oppbyggingen av en organisasjon til å håndtere det svenske markedet er også i gang. I første omgang satses det på SMS- og WAP-tjenester. Konsernets egne beregninger viser at markedet for SMS-tjenester er større en det samlede Online-annonse-markedet.

Schibsted ser sine investeringer i UMTS-sektoren som en posisjonering for senere salg av innhold. Konsernet er langsiktig og ser ikke inntekter fra 3-G-satsingen før 2002. I mellomtiden har selskapet også satt av "flerfoldige" hundre millioner til å investere i utvikling og oppkjøp av innholdsleverandører.

Til toppen