Screen Media startes opp på nytt

Screen Media-sjef Harald Grytten starter opp det kriserammede selskapet på nytt, med nye eiere og frisk kapital.

Screen Media var selskapet som skulle erobre verden med sin trådløse surfemaskin Freepad. Den tidligere Screen Media-sjefen og gründeren Carl Henrik Janson heiste i 2001 flagget til topps og offentliggjorde avtaler som han hevdet ville gi selskapet milliardinntekter.

Det ble imidlertid med løftene, og ingen inntektsbringende avtaler ble inngått. Bedre ble det ikke da det ble kjent at finansakrobaten Thomas Øye var sentral i selskapet. Investorene skygget selskapet, og porten til ny kapital ble lukket for godt i Norge. Selskapet gikk konkurs, og gründer Janson trakk seg helt ut.

Nå vil en ny Screen Media-sjef, Harald Grytten, blåse liv i selskapet. Det til tross for at de fleste har avskrevet selskapet for lenge siden. Etter en lang periode med å få på plass nye eiere og frisk kapital, så er han nå klar med en løsning. Sammen med de ansatte og to amerikanere, starter han opp selskapet på nytt under navnet Screen Media Technology.

– Nå starter vi på nytt. Markedet er mer modent nå, og vi tror denne teknologien har livets rett, sier Grytten til digi.no.

To av de nye eierne er amerikanske Derrick Dell og James Schuler. De skal bidra med kontakter og salgskompetanse mot internasjonale miljøer. De går inn i selskapet som privatpersoner, og representerer ingen større eiere.

– De besitter kunderelasjoner som gjør at de fort kan realisere potensialet i selskapet som de kan selge i egne kanaler. Derrick Dell har mest teknisk bakgrunn, mens James Schuler har de fleste markedsrelasjonene, sier Grytten.

Målet er å etablere seg som en leverandør i markedet for såkalte tynne klienter, og klare å ta en bit av dette markedet. En tynnklient er i denne sammenheng en «surfe-maskin» uten harddisk, som kommuniserer trådløst med en sentral server. Selskapet har tidligere slått på stortromma i forhold markedspotensialet. Den nye Screen Media-sjefen toner ned ambisjonene kraftig i forhold til forgjengeren.

– Markedet for tynne klienter har vokst kraftig det siste året. Det selges årlig flere millioner årlig. Om vi klarer å ta en bitteliten del av det markedet, så skal vi være veldig fornøyde. Vi forventer ikke noe salg på kort sikt, sier han.

Hvordan er det å starte opp et selskap på nytt med en slik forhistorie som Screen Media har?

– Det er i og for seg ganske uproblematisk. Vi har ikke noen tilknytning til det som kan kalles «bråk i fortiden». Men det er selvsagt en grunn til at vi har amerikanske investorer. Det har ikke vært salgbart i Norge. I andre land ser de på teknologien med friske øyne, og legger ikke vekt på forhistorien, sier han.

Målt i antall ansatte og størrelsen på beløpet som er skutt inn i selskapet, kan Screen Media neppe karakteriseres som noe annet enn en IT-mygg. Det er per i dag fem fast ansatte. Det er registrert en aksjekapital på 1,3 millioner kroner, og i tillegg foreligger det avtaler om å skyte inn totalt nærmere tre millioner kroner i første omgang.

Selskapet er fullstendig avhengig av kontakt og samarbeid med andre større selskaper for å kunne nå ut til et større marked. Det er allerede etablert samarbeids- og intensjonsavtaler med rundt ti selskaper i USA og Canada, forteller Grytten. I tillegg til samarbeidspartnere trengs det mye mer kapital om selskapet skal ha håp om å nå ut til et større marked.

– For å få en fullskala lansering i løpet av de to neste årene bør vi få inn rundt tyve millioner kroner i ny kapital, sier Grytten.

    Les også:

Produktet er heller ikke ment å ligge under juletreet til folk flest. Planen er å lage skreddersydde løsninger for bedrifter og organisasjoner.

– Det er ikke noe masseprodukt for folk flest. Vårt hovedfokus rettes mot bedriftssegmentet. Det kan være bedrifter eller institusjoner som trenger spesialtilpassede løsninger, og vi lager programvaren til produktet, ofte i samarbeid med andre softwareprodusenter, sier han.

Områder som er siktemål for selskaper er blant annet organisasjoner og selskaper innen områdene helse, utdanning, sikkerhet og logistikk, forteller han.

Konkurrentene på markedet i dag selskaper som Neoware og Wyse, med tynne klienter beregnet på Microsoft-orienterte applikasjonsmiljøer. Screen Media sikter derimot å lage løsninger tilpasset Linux, og det er få andre aktører i dette segmentet, ifølge Grytten.

– Fordelen vår er at det er relativt få andre aktører som har løsninger innen dette segmentet basert på Linux. Vi har arbeidet med utvikling siden midten av 1990-tallet. Vi har laget et byggesystem som er veldig fleksibelt for å sette sammen en rekke applikasjoner. Det krever liten diskplass og prosessorkraft, men gir samtidig høy ytelse, sier Grytten.

Til toppen