I første omgang er Alex-salongene utstyrt med en TV-skjerm foran hver stol. Her kan kundene se på seg selv på skjermen.
- Hva er vitsen med en TV-skjerm for å se på seg selv. Er speil gått av moten?
- Hvis man blir lei av å se på seg selv, kan man zappe til MTV eller en film, sier Dag Jensen, som er kreativ leder i frisørkjeden Alex Creative Team (ACT) International.
.png)

Jensens mål med den interaktive satsingen er å gi kundene og frisørene en litt annen opplevelse. Han vil kunne gi kundene en fjernkontroll eller eventuelt installere dataskjermer med touch-screen, slik at de kan få opp det meste på skjermen: Både frisør-show, reklame, filmer, e-post, nett-surfing og dataprogrammer som gjør at kunden kan se hvordan han eller hun kler ulike hårfrisyrer. Alt dette skal ikke være mer enn et skjermtrykk eller fjernkontroll-trykk unna.
Den kreative lederen kom på idéen etter en flaske konjakk og en ensom brainstorm en lørdag kveld.
- Det er en gimmick, innrømmer han.
Og legger til at det ikke blir dyrere å klippe seg hos Alex etter installasjonen av alt det nye utstyret.
- Den faglige biten er fortsatt det viktigste. Og så vil vi gi kundene en opplevelse på kjøpet.
Prosjektet ligger nok fremdeles et lite stykke frem i tid. Foreløpig er målet å få opp ACT sin web-side innen 25. august. Jensen forteller ivrig at han også samarbeider med Sony.
Så får vi bare håpe han når målet sitt uten at kundene er nødt til å sitte med et tastatur på fanget. Det kan lett bli fullt av hår.