RESULTATERFINANS

SEB satser på ny B2B portal

SEB Enskilda Banken, en av Sveriges største banker, satser enormt på Internett. Nå inngår banken samarbeid med flere andre selskaper for å danne en B2B-portal for innkjøp av kontorutstyr.

Oddmund Grøtte
16. okt. 2000 - 10:51

SEB har tidligere uttalt at de skal satse friskt på Internett og e-commerce. Selskapet har allerede startet nettbanker i flere europeiske land, men nå satser de også på e-commerce noe utenfor tradisjonelle banktjenester. Sammen med Ericsson og svenske B-business satser de 130 millioner SEK på den nye innkjøpsportalen som skal hete IBX. Portalen skal være en B2B-løsning for kontormateriell og IT-utstyr, ifølge en pressemelding.

Til å starte med blir de største kundene Ericsson og SEB.

- IBX effektiviserer for både kjøper og selger gjennom å skape en sentral markedsplass basert på standardisert programvare. Kjøperne kan oppnå stor fordeler ettersom alle bestillinger via systemet er koblet til rammeavtaler, heter det i pressemeldingen.

Inntektene skal komme fra transaksjonsavgifter fra selgerne og abonnementsavgifter fra kjøperne. Selskapet håper å gå med gevinst innen to år, og ha en omsetning på 100 millioner i løpet av 2001.

Flere banker satser på å utvide produktspekteret:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.