JUSS OG SAMFUNN

Sekssifret for navneplaneten etter fem uker

Lars-Odin Mellemseter hadde ikke tid til å gjøre seg ferdig med doktorgradstudiene i Oxford: Han måtte satse på Internett før det var for sent. Etter å ha registrert én milliard internettadresser sammen med to gründerkolleger, runder NamePlanet 100.000 registrerte medlemmer etter fem ukers drift.

Herman Berg
7. mars 2000 - 14:15
Lars-Odin Mellemseterdigi.no

Vidar HokstadGeir RasmussenSpekter Interaktiv







My24.comNamePlanet

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess


rasmussen.comrasmussen.net







digi.no
Les digi.no's tidligere dekning:
NamePlanet: 10.000 brukere etter en dag
Bli personlig med NamePlanet


- For å kunne segmentere skikkelig med budskapene fra annonsørene, for eksempel kommunikasjon rettet mot menn i aldreren 25-35 i Finland, trenger vi et stort volum, sier Mellemseter. De har betalt en mengde penger for å sikre seg personnavnene som de kan tilby i ulike land.

De har primært lagt beslag på .com, .net og .as-domener, men også 20 andre toppnivådomener skal være aktuelle. NamePlanet mener å ha et tilbud til drøyt 60 prosent av alle nordmenn, i andre land dreier det seg om opp til 95 prosent av befolkningen.

Geir Rasmussen innrømmer også at de må ha store mengder brukere for å få inn nok reklamepenger for å utlikne den store initielle investeringen av personnavn. Verken Rasmussen eller Mellemseter vil ut med hvor mye som er investert eller hvor stor medlemsbase de må nå opp i for å nå balanse i regnskapene.

En av de store fordelene er at kostnaden ved å rulle ut tjenesten i nye land er minimal.

- Det er helt fantastisk, vi trenger nesten ingen ting - utenom det å ringe et oversettelsesbyrå, sier Mellemseter som likevel sier at de på sikt skal etablere lokale salgs- og markedsføringsvirksomheter.

Per i dag finnes det 15 heltidsansatte og åtte deltidsansatte fordelt på Norge, Tyskland og Frankrike. Investorer i selskapet er Venture Partners og Four Seasons Venture Fond. I styret sitter blant andre Tim Jackson, grunnlegger av auksjonstjenesten OXL.com, britene som nylig kjøpte DinSide Auksjon.

Og nå skal det gjøres en ny emisjon for å skaffe markedsføringskroner.

- Vi skal hente inn rundt 50 millioner kroner. Jeg regner med at vi har brukt dette på markedsføring allerede før sommeren, det vil si gjennom tradisjonelle medier, sier Mellemseter. Til nå har de benyttet midler kun på Internett- annonsering.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.