BEDRIFTSTEKNOLOGI

Selger flere nesehårtrimmere med 3D

Sharper Image har oppdaget at kundene både blir lengre på web-sidene og kjøper flere produkter når de kan studere varene i tre dimensjoner.

Pål Leveraas
21. juli 1999 - 08:24

Sharper Images forretningsidé er å selge eksklusive duppeditter som ingen egentlig har bruk for, men som svært mange likevel synes er veldig kjekt å ha. På svært mange shopping-maller i USA er kjeden tilstede, og du vet at du har funnet butikken når du ser en diger massasjestol utstilt. Bortsett fra slike stoler, kan du få livsunødvendigheter som nesehårtrimmere, ioniserende luftrensere, elektriske barberhøvler og personlig luftkondisjonerere, pluss mye mer selvfølgelig.

Fellesnevner er eksklusiv design og stive priser.

Selskapet har vært på web siden 1995. De siste tre-fire månedene har web-butikken blitt utvidet slik at produktene kan beskues i tre dimensjoner. 3D-konseptet er utviklet i samarbeid med Viewpoint, et selskap de færreste har hørt om, men alle har sett. Viewpoint lager 3D-animasjoner, og har skylden for krypene i Antz, Godzilla og en rekke andre skapninger fra Hollywood.

Etter at Computer Associates overtok Viewpoint i fjor, har selskapet orientert seg mot business-markedet for 3D-grafikk. Et av resultatene er at du nå kan snu og vende på din nye elektroniske nesehårtrimmer før du bestiller den over web. Kundene blir i gjennomsnitt værende 50 prosent lenger inne på web-sidene når de er i den tredimensjonale sonen. De kjøper åpenbart også mer. Salget på Sharper Images nettsider ligger an til å bli fem ganger høyere i år enn det var i fjor.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.