Juss og samfunn

Send TV-reklamen din på nettet

Salgsnettverket AdLink lanserte i dag sitt nye konsept, TV reklame på nettet. Nå skal annonsørene ikke bare sette bannerannonser på nettet - reklamefilmene fra TV kan også brukes.

Sigvald Sveinbjørnsson
8. mars 2001 - 14:19

I går skrev digitoday.no om at merkevarekjempen Unilever, som blant annet har flere kjente hårpleieprodukter i porteføljen, skal satse på nettet som kanal for sine reklamefilmer.


Dette håper det europeiske annonsenettverket AdLINK Internet Media blir populært, de lanserte i dag AdLink TV. Thomas Bagn fra AdLink røpet nyheten om at annonsenettverket sammen med nettkjempen Yahoo! skal etablere dette som en standard i Europa.

AdLink TV fungerer slik at annonsøren på vanlig måte legger ut en banner. I banneren er det en liten rute med levende bilder fra reklamefilmen. - Dette gjør det mer interessant for brukeren å klikke på banneret, sier Bagn.

Når man klikker på banneret får man opp en pop-up, hvor filmen lastes ned og vises. Via lenker på selve skjermen kan man klikke seg inn på annonsørens nettsted, 'hvis man vil ha mer informasjon'.

- Det er også en mulighet for brukeren å trykke på en knapp på skjermen (med @-tegn) for å sende en mail til selskapet som annonserer, sier Bagn.

Den nye reklameformen er ikke utprøvd i stor skala. I Norge er det nettstedene Skiinfo.no og stocklink.no som er valgt som pilotmedier, mens Telenor Mobils høytflyvende Djuice, samt nettmegleren E-Trade, stiller med reklamefilmene.

Det er AdLink selv som står for streaming og hosting av videoene, opplyste selskapet på en konferanse i Oslo torsdag.

Hva prisene kommer til å ligge på er ikke kjent.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra