Følgende lanseringsstrategi er svært populær blant store norske og utenlandske IT- eller teleselskaper. Etter en rask rundspørring blant journalistene i digi.no, anslår vi helt seriøst at 30-50 prosent av alle selskaper gjør som følger når de skal lansere sine nyheter:
digi.no: - Goddag, det er Internett-avisen digi.no som ringer, jeg skulle gjerne ha snakket med noen i ledelsen om børsmeldingen/pressemelding om at dere kjøper et selskap/har lansert et nytt Internett-produkt.
Sentralbordet hos Stort IT-selskap ASA: - Nå skal vi se, administrerende direktør er ute på reise, finansdirektør gikk ut for resten av dagen og resten av ledergruppen sitter i møte. (Eller - fordi pressemeldingen ble sendt ut klokken 15:30: - Nei, dessverre de har gått for dagen. Kan jeg ta en beskjed?)
digi.no: - Nei takk, jeg skulle gjerne ha snakket med noen.
Sentralbordet hos Stort IT-selskap ASA: - Jeg setter deg til noen som kan hjelpe...
(Setter over før vi får spurt hvor. Etter to sekunder: "Du står nå i køen til kundeservice, vennligst vent")
digi.no: Hei, jeg ringte akkurat, skulle gjerne snakket med noen i ledelsen. Har administrerende direktør eller markedssjef mobiltelefon jeg kan nå dem på?
Sentralbordet hos Stort IT-selskap ASA: Ja, men de har skrudd dem av, de sitter i møte.
digi.no: - Men er det ikke litt dumt å sende ut en stor nyhet og så gå i møte?
Sentralbordet hos Stort IT-selskap ASA: - Jeg bare jobber her. Vil du legge igjen beskjed eller ringe tilbake?
digi.no: - Tja, får vel det...
To dager senere: - Goddag det er administrerende direktør i Stort IT-selskap AS. Jeg hørte du hadde ringt meg?
- - -
Versjon to:
digi.no ringer Norges-kontoret til et av de store IT-selskapene: - Hei, vi leser på Internett at dere har lansert en serie nye Internett-produkter i USA i går.
Markedssjef hos stort utenlandsk IT-selskap: - Jøss, så spennende, hvor kan jeg lese om det?
To dager senere: Pressemelding om nyhetene kommer - på norsk, men uten informasjon om når produktene blir tilgjengelig i Norge.
- - -
Er dette kvaliteten vi bør bør vente oss fra leverandørene som skal geleide oss trygt gjennom nyttårsaften?