Sender regningen for DAB-innføringen til deg

Det store radiogenerasjonsskiftet vil koste DEG og MEG mest. Det er skattebetalerne som får NRKs regning for parallelle sendinger og Norkrings be-dekning av Norge. I tillegg må DU kjøpe ny radio.

Radiobransjen står overfor et gedigent generasjonsskifte, i likhet med TV-bransjen. Analog distribusjon må vike plass for digital. For den jevne forbruker betyr dette mer enn de egentlig skjønner.

For radioen ligger skjebnen hos en håndfull aktører.

For det er ikke få radioer som må kastes på fyllinga. Bare i Norge har vi hele 11 millioner radioapparater i kjøkken, stuer, bad, garasjer, hytter, jobb etc. Disse 11 millioner radioene kan sannsynligvis ikke brukes til annet enn til en historisk utstilling om radioens utvikling.

Derfor var offentliggjøringen av den siste DAB-konsesjonen på Teknisk museum i forrige uke symbolsk med hensyn til plassering. Det er snart tid for FM-radioen å bli utstilt her, ved siden av for eksempel Norges første telefon.

På det europeiske markedet er det ikke mindre enn 750 millioner radioapparater som må byttes ut, og det representerer selvfølgelig et stort inntektspotensial for produsentene av DAB-radioer. Men fremdeles sitter produsentene på gjerdet og tvinner tommeltotter. Skal, skal ikke.

Produksjonen av DAB-radioer har ikke kommet i gang på noen av de europeiske markeder. Derfor er de få DAB-radioene som produseres veldig dyre.

For det er vel liten tvil om at Ola og Kari Normann ikke vil kjøpe digitale radioapparater, når det fremdeles er hårreisende dyrt og dekningsgraden i Norge er under 50 prosent. I tillegg produseres det knapt innhold eksklusivt for DAB-nettet.

Veien fram til DAB-revolusjonen kan derfor bli lang og kronglete. Foreløpig skuler aktørene på hverandre og håper at "de andre begynner først". Her følger tre "sannheter":

Uten dekning – ingen kan ta inn sendingene, heller ingen grunn til å kjøpe DAB-radioer.

Uten innhold – ikke noe grunn til å kjøpe radio eller bygge ut dekningsgraden.

Uten radioer å kjøpe til en overkommelig pris – ingen grunn til å produsere innhold eller bygge ut dekningsgraden.

Men et sted må man begynne. De fleste er vel enige om at man ikke kan forsere markedskreftene og tvinge produsentene til å masseprodusere radioer i større tempo enn det som blir etterspurt fra konsumentene.

Derfor hviler vel ansvaret på innholdsprodusentene NRK, P4 og Radio 2 Digital, og aktøren med ansvaret for distribusjonen – Telenor-eide Norkring.

Norkring har inngått avtale med NRK og P4 om videre utbygging av dekningsgraden, i første omgang er det de store, norske byene som vil få dekning, i tillegg til de begrensede områdene som har dekning i dag.

Alle aktørene må overbevise befolkningen om den digitale radioens fortreffelighet.

Blir distribusjonsprosenten god nok, sier Radio 2 Digital at de vil produsere eksklusivt innhold for DAB. Men før den tid vil de kjøpe innhold uten å produsere dette selv, for å "ha noe der". Både NRK og P4 driver i dag med parallelle sendinger, og NRK har to operative digitale radiokanaler.

Men det er klart at aktørene vil unngå parallellsendinger i for mange år. NRK-sjef Einar Førde har sagt at de ikke vil skru av de analoge TV-signalene før om tidligst 15 år. Det samme prinsippet vil nok gjelde for radio. Dette vil representere en betydelig utgiftspost for alle, men spesielt NRK, som er i en noe annerledes situasjon enn andre på DAB-markedet.

For de kan ikke bare skru av.

Som allmennkringkaster og ansvar for lik tilgang til informasjon og kultur i landet, har de et spesielt ansvar, og det er noe Einar Førde har påpekt ved flere anledninger. Derfor har NRK søkt om større bevilgninger over statsbudsjettet, og det er som kjent sluket hvor dine og mine skattekroner forsvinner.

Så det du og jeg som betaler. For dekningsgraden. For innholdet. For parallelle sendinger. For nye kanaler. For den nye radio

Til toppen