Nå skal den fattigere delen av verden begynne å ringe hverandre. Med store kutt i prisene eksploder salget av mobiler, viser nye tall for salget av mobiler i tredje kvartal.
Salget løftet seg med voldsomme 21,5 prosent fra tredje kvartal i fjor, forteller analyseselskapet Gartner.
Den ekstreme veksten skyldes av det bredere lag i India og Kina som nå skaffer seg mobiltelefon. Også andre land i Asia vokser, men salget i Japan faller.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det ble solgt 251 millioner mobiler i tredje kvartal i år, noe som gjør at Gartner løfter spådommene om totalsalget i 2006 til nesten en milliard mobiler.
Tallene avslører også en annen og kanskje like overraskende trend: For mange hadde trodd at de vestlige produsentene ville slite i Kina og India. Særlig i KIna finnes det en lang rekke lokale og billige produsenter, men kundene ser ut til å velge statusmerkene.
For tallene viser at Nokia og Motorola spiser markedsandeler. Nokia løfter sin markedsandel i tredje kvartal i fjor på 32,5 prosent til 35,1 prosent i år og Motorola fra 18,7 til 20,1 prosent.
Også Sony Ericsson har opplever en stormsuksess med sine musikkmobiler. Deler av suksessen skyldes nok Benqs gravlegging av Siemens- mobilene. Her er Gartner-tallene:
![](https://images.gfx.no/580x/1837/1837571/gartnerq306.jpg)