Sensasjonell vekst i mobilsalget

Salget av mobiltelefoner gjorde et massivt hopp i tredje kvartal, og Nokia spiser enda mer av markedet.

Nå skal den fattigere delen av verden begynne å ringe hverandre. Med store kutt i prisene eksploder salget av mobiler, viser nye tall for salget av mobiler i tredje kvartal.

Salget løftet seg med voldsomme 21,5 prosent fra tredje kvartal i fjor, forteller analyseselskapet Gartner.

Den ekstreme veksten skyldes av det bredere lag i India og Kina som nå skaffer seg mobiltelefon. Også andre land i Asia vokser, men salget i Japan faller.

Det ble solgt 251 millioner mobiler i tredje kvartal i år, noe som gjør at Gartner løfter spådommene om totalsalget i 2006 til nesten en milliard mobiler.

Tallene avslører også en annen og kanskje like overraskende trend: For mange hadde trodd at de vestlige produsentene ville slite i Kina og India. Særlig i KIna finnes det en lang rekke lokale og billige produsenter, men kundene ser ut til å velge statusmerkene.

For tallene viser at Nokia og Motorola spiser markedsandeler. Nokia løfter sin markedsandel i tredje kvartal i fjor på 32,5 prosent til 35,1 prosent i år og Motorola fra 18,7 til 20,1 prosent.

Også Sony Ericsson har opplever en stormsuksess med sine musikkmobiler. Deler av suksessen skyldes nok Benqs gravlegging av Siemens- mobilene. Her er Gartner-tallene:

Til toppen