Sense vil ha effektiv pris

Rema 1000-eide Sense vil ha en felles standard for mobilpriser med en effektiv minuttpris som inkluderer alle kostnader. Slik skal kundene få en bedre oversikt over priser og mobiloperatører.

- Når man oppgir den reelle prisen blir det mulig for kundene å sammenligne de forskjellige operatørene. I alle bransjer oppgis priser i kilo, liter og andre målenheter. Hvorfor skal vi ikke ha det slik i mobilbransjen, sier Sense-sjef Nadir Nalbant til Aftenposten.

- På lik linje med at bankene oppgir effektiv rente, bør også mobilselskapene pålegges å oppgi en effektiv minuttpris. Denne prisen bør inkludere eventuell abonnementsavgift, andre avgifter, tellerskritt og standardtjenester som for eksempel telefonsvarer, sier han.

For inntil 30 minutter i måneden bør den reelle minuttprisen oppgis av operatørene. Videre ønsker Nalbant at det blir en ny minuttprishvis man ringer mellom 30 og 90 minutter i måneden.

Sense ønsker også at det oppgis tilsvarende priser per SMS- og MMS-melding. Sense mener i tillegg at bør det stå på kontantkortene hvor mange minutter man kan snakke for det bestemte beløpet, eller hvor mange SMS man kan sende.

Nalbant er oppgitt over at abonnementstype må bestemmes på forhånd ut fra hva kundene tror de vil ringe for. Han mener dagens prissetting er i strid med markedsføringsloven. Han har derfor sendt et brev til Forbrukerombudet slik at saken kan granskes nærmere.

- Vi har akkurat fått brevet fra Sense i hus, og har derfor ikke rukket å se på hva som ligger bak forslaget. Vi kan derfor foreløpig ikke gi noen kommentar, sier rådgiver Stian Schilvold i Forbrukerombudet til Aftenposten.

Til toppen