Skog- og papirindustrien lanserer i løpet av året en B2B markedsplass med alle de største amerikanske aktørene som deltagere.
Flere av de amerikanske konkurrentene til Norske Skog arbeider nå aktivt mot den endelig etablering av B2B markedsplassen ForrestExpress. Partnerne tar sikte på å ha plattformen på plass i løpet av fjerde kvartal i år.
Markedsplassen er initiert av bransjetungvektere som Georgia-Pacific, International Paper,(inklusive oppkjøpte Champion) og Weyerhaeuser. Disse har til sammen investert 51 millioner kroner i prosjektet. I august gikk også papirprodusenten Mead inn i samarbeidet.
Til sammen omsatte disse aktørene for rundt 70 milliarder dollar i 1999.
Deltagerne har i tillegg gått åpent ut for å rekruttere ytterligere tre av de store aktørene i bransjen inn i samarbeidet. Foreløpig har imidlertid ikke Boise Cascade, Louisiana-Pacific eller Willamette avgjort om de ønsker å delta i prosjektet.
I starten tar markedsplassen sikte på å tilby kjøp og salg av byggematerialer, papir i forskjellige kvaliteter, resirkulert fibermasse og tømmer.
ForrestExpress offentliggjorde i går at selskapet har valgt løsningen fra programvareleverandørene Commerce One og SAPmarkets som basis for driften.
Avgjørelsen ble tatt etter at selskapet i tillegg hadde vurdert en alternativ løsning fra Ariba, IBM og i2 Technology.