Seriøs papiravis kobler på nett

Den franske avisen La Tribunes nettutgave satser på at papiravisens integritet automatisk følger med over til nettet, og at de derfor kan gjøre litt andre ting der - for eksempel å koble redaksjonelt stoff og annonser.

Den franske finans- og næringslivsavisen La Tribune håper at lesere har like stor tillit til nettutgaven som til papirutgaven.

Og det trengs.

For nå satser franskmennene på å sprenge noen grenser på nettet ved å knytte e-handel til redaksjonelle artikler
- Vi vil gjøre leseren om til en kjøper, og det tror jeg er framtiden for papiraviser også, sier Francois Robin, direktør for nye medier i La Tribune, til digi.no.


- Ser dere ingen etiske problem ved å koble det redaksjonelle sammen med det kommersielle?

- Nei, vi kan gjøre dette. Leserne stoler på papirutgaven av avisen, og det overfører vi til nettutgaven. Blant annet har Yahoo! et magasin hvor de samtidig selger ulike ting. Pressen har en unik posisjon som folk stoler på, svarer Robin.

Hovedtanken hans er at de overfører tilliten publikum har til papirutgaven til nettutgaven, og at man derfor kan tillate seg å gjøre andre ting i kyberrommet enn det man ellers kunne slippe unna med i "den virkelige" verden. Som å koble det redaksjonelle og det kommersielle.

Som eksempler på produkter de vil selge i sammenheng med artikler, nevner han rapporter, bøker og plater.

Avisen kom på nett i 1996, og har siden da hatt tre versjoner, hvorav den siste ble lansert for kun få uker siden. Nettstedet har i dag et gratis arkiv som går fem år tilbake i tid, og det er åtte journalister som kun arbeider med nettutgaven. 60 prosent av leserne på nettet leser også papirutgaven, men man kan også abonnere kun på nettutgaven til 500 francs i året.

- Vi håper at innen to til tre år vil 40 prosent av inntektene våre komme fra annonser, sier Robin.

La Tribune skal blant annet satse sterkt på rubrikkmarkedet. På stillingsfronten har avisen inngått en samarbeidsavtale med den svenske tjenesten Jobline.se. Jobline har også en norsk tjeneste.

- Vi håper å utvikle et pan-europeisk system, og slike rubrikkannonser vil bli den viktigste inntekstkilden for La Tribune i årene som kommer, tror Robin.

Til toppen