Lovforslaget kom fra Robert Toricelli, senator for New Jersey, melder USA Today. Det innebærer at nettsteder og nett-reklamebyråer som samler omfattende personlig informasjon om deg, er nødt til å spørre om tillatelse hvis loven blir vedtatt.
Lovforslaget kommer i kjølvannet av en stevning mot annonse-selskapet DoubleClick, som er beskyldt for å ha koblet slik informasjon opp mot en markedsføringsdatabase som omfatter anslagsvis 90 prosent av husstandene i USA.
Klagen fra Electronic Privacy Information Centre (EPIC) gjelder DoubleClicks praksis med å sette sammen disse to databasene og derigjennom skaffe seg nærmest total oversikt over hva en person spiser, leser, trener og tenker.
Les:
DoubleClicks nettsteder bombardert med e-post
Norske DoubleClick vet ikke hvor du bor
DoubleClicks cookies sørger for å profilere deg ut fra hvilke nettsider du er innom, og nå mener senator Torricelli at man må kreve at forbrukerne skal kunne unngå å få en slik 'mappe' hvis de ikke selv vil.
EPICs klage til handelsorganet Federal Trade Commission (FTC) kom etter at DoubleClick kjøpte databasen Abacus i fjor, nettopp for å kunne sikte inn annonsene sine der de virker best, såkalt 'direct marketing'.
I DoubleClick er de, ifølge USA Today, ikke helt fornøyde med Torricellis lovforslag.
Annonseselskapet er imidlertid ikke særlig skyggeredd: Det ryktes at DoubleClick for tiden ligger i forhandlinger med Acxiom Corp. om å kjøpe SmartBase, en database med kjøpevanene til 52 millioner amerikanere.
DoubleClick er også linket til Acxiom gjennom Abacus, som har hatt et strategisk samarbeid med Acxioms InfoBase.