RESULTATERFINANS

Sesam er tidenes tapssluk

Søkesatsingen har svidd over en halv milliard på fire år.

12. feb. 2009 - 10:11

Den Schibsted-eide rubrikktjenesten Finn.no er blant landets største kommersielle internettsuksesser. De siste årene har portalen bidratt sterkt til konsernets inntekter.

Søkesatsingen og tapssluket Sesam befinner seg i andre enden av skalaen. Forsøket på å ta opp kampen mot søkegiganten Google er blitt konsernet største feilgrep noensinne.

Schibsted Søk har brent av over en halv milliard kroner på denne satsingen siden starten i 2005. Det har Finansavisen regnet seg frem til.

Regnskapstallene for 2008 legges frem senere i måneden, men medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities anslår at selskapet tapte 82 millioner i fjor. Legger man til tidligere driftsunderskudd og tap grunnet aksjesalg har Schibsted tapt 503 millioner kroner ifølge avisen.

Den halve milliarden er blåst, ettersom verdiene i selskapet i dag er nær null.

- For Schibsted er det en viss verdi i Sesam, både strategisk og økonomisk. Men ved salg kan jeg ikke se at det har noen særlig verdi, oppgir Schultz til Finansavisen.

Sesam måtte i 2008 legge om strategien kraftig. Ambisjonene om å ta opp kampen med Google på søk ble skrotet.

Målet nå er å være et katalogselskap og en utfordrer til Eniro.

- Strategisk er søkeord fortsatt et vekstområde, men det ble for ressurskrevende for oss. Derfor satser vi nå på katalog, oppgir finansdirektør Trond Berger i Schibsted til Finansavisen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra