BEDRIFTSTEKNOLOGI

Sex selger - eksempel nr. 523.234...

Fremdeles er det slik at det nesten er bare pornografene som får til smør på brødet av å holde på online. Det har heller ikke tjenestetilbyderne unngått å legge merke til, og stadig flere ISP-er legger seg nå på rygg for markedskreftene: Porno skal gi profitt.

10. aug. 2001 - 07:22

Det er forskningsfirmaet Yankee Group som denne gangen har funnet ut at den gamle sannhet fremdeles holder vann: Sex selger.

Det dumme er at det knapt er noe annet som selger online.

Dermed tiltrekkes også de "gamle" og til nå renhårige leverandører av Internett-tjenester av tanken om selv å servere innhold av det mer lettkledde slaget. Omsetningen må opp på et mer sexy nivå, so to speak.

For ifølge Reuters lanserer nå Tysklands nest største ISP, Freenet.de, sin nye tjeneste Fundorado.de, der surfekåte tyskere skal tilbys filmer og bilder av fortrinnsvis hardpornografisk karakter, samt sexprategrupper - alt til den stive pris av 9,95 euro, eller omlag 80 norske kroner.

Freenet gjør dette blant annet fordi selskapets største rival, T-Online, mandag fortalte at de aktet å penetrere markedet for såkalt "voksent innhold", gjennom et samarbeid med det Barcelona-baserte sexforlaget Private Media Group.

Noen uker tidligere, den 17. juli, fortalte tyske GMX.de - et selskap som tilbyr gratis epost-tjenester online - at de vil skli inn i et tilsvarende partnerskap som det T-Online nå gjør.

Lastminute.com kjemper også med ryggen mot veggen. Selskapet lanserte derfor i forrige uke planer om å innføre auksjoner for sexhjelpemidler og, tja, kall det gjerne "voksne leker", i håp om å øke kapitalspruten inn i selskapets kasse.

Det er åpenbart av mange Internett-selskaper nå mener de har to valg: Enten å pakke sammen, eller kle av seg og få et potensielt mer lukrativt liv. For erotikk på nett har så langt vært det bortimot eneste sikkerstikket når det gjelder å ta betalt for innhold online. Porno har en fortsatt økende kundebase, kundene er villige til å betale for det, og de som leverer slikt innhold kan få kjøpt plenty av det relativt sett billig.

I en rapport fra 1998 spådde det britiske Internett-firmaet Datamonitor at nettpornomarkedet ville svelge unna en omsetning på formidable 25 milliarder kroner i 2003. Reuters forteller også at en fersk studie fra Netvalue konkluderer med at 33 prosent av tyske nettbrukere regelmessig titter på cyberpornografi.

- Det som til nå har holdt de fleste Internett-selskaper unna å tilby seksuelt orientert materiale, har vært frykten for å ødelegge sitt eget varemerke og image. Men nå som "voksenindustrien" stadig vekk beviser at den er i stand til å tjene gode penger også her i Europa, vil stadig flere ISP-er og portaler slenge seg på sexkjøret, spår analytiker Kai Kaufmann i Dresdner Kleinwort Wasserstein i London overfor Reuters.

Han forklarer den nye erotiske nysgjerrigheten blant investorer og etablerte Internett-selskaper med at den gamle inntektsmodellen med "click-troughs" og "e-commerce" så langt har spilt fallitt, og at det nå må skapes nye inntektsmodeller som beviser at ISP-er og portaler har livets rett. Og da er det lett å ty til primærbehov som beviselig selger. Dessuten er det "naturlig" at ISP-er går inn i denne businessen, fordi de allerede har kompetanse til, erfaring med, og teknisk mulighet til å registrere surfevanene til sine brukere og allerede vet hvor mange av dem som frekventerer pornografiske nettsteder.

Følgelig kan daglig leder Eckhard Spoerr i Freenet.de allerede nå fortelle at Fundorado.de etter all sannsynlighet vil gå med et lite pluss allerede i sitt første hele driftsår:

- Freenet.de har omlag 2,1 millioner mannlige kunder. Omlag ti prosent av disse vil sannsynlivis betale en månedlig abonnementssum for Fundorado.de, sier Spoerr.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.