Sharp starter salget av 3D-skjermer

Nå er 3D-skjermene her. Sharp har allerede lansert en mobiltelefon med en 3D-skjerm og snart starter salget av PC-skjermer, der de gamle 3D-brillene blir overflødige.

Sharp fortalte tidligere i år at deres engelske forskningsavdeling har utviklet en teknologi som skaper en 3D-opplevelse uten de rødgrønne brillene dagens systemer krever. Ofte blir det med slike forskningsnyheter fordi teknologien viser seg å bli for dyr eller man støter på andre problemer. Nå gjentar Sharp løftene om volumproduksjon og snarlig salg av 3D-skjermer for PC-er. Like viktig er det at Sharp lover at 3D-skjermene bare skal bli 50 prosent dyrere enn vanlige LCD-skjermer.

Sharp har faktisk allerede lansert den første skjermen - selskapet startet salget av en mobiltelefon i Japan med den nye teknologien 17. november - se bildet til venstre og les mer på denne siden.


De største utfordringene sender selskapet nå videre til programvareselskapene som må haste på for å skrive om sine programmer. Dette gjelder vanlig programvare, men særlig spill. Sharp ser nok det største markedet hos spillentusiastene - det er neppe tilfeldig at Sharp fikk id Software til å konvertere skytepillet Quake som demostrasjon av skjermen.

Les sak fra september:

Skjermen fungerer ved at Sharp har lagt på et tynt gitter foran de vanlige LCD-fargepunktene. Gitteret er delt i to slik at cellene i hver halvpart er vridd litt hver sin vei. Dette krever nøyaktig plassering av hodet for at monstere skal komme mot deg og bilene suse forbi deg. Sharp har derfor lagt inn et lite fargepunkt på skjermen som lyser rødt når du har hodet i riktig posisjon.

Når skjermene kommer i salg er litt uklart. Britiske The Economist pleier å ha tingene i orden og de hevder Sharp har lovet at skjermen skal dukke opp i butikkene allerede tidlig neste år. Men til Cnet.com sier Sharp "mot slutten av 2003". Sharps første 3D-skjerm blir en 15-tommers modell.

Uansett må spill- og programvareleverandørene begynne å jobbe med å tilpasse sine spill og programmer slik at de kan utnytte 3D-skjermene. For å skape standarder for utvikling av 3D-programmer, har Toshiba, Sony, Olympus, Kodak og Microsoft startet et bransjeforum under navnet 3D Consortium.

Til toppen