RESULTATERFINANS

Shipping-portal kapret av pornoside

Mange av de norske B2B-markedsplasser druknet. OneSea.com led den verste skjebnen: porno.

6. mai 2004 - 07:11

Markedsplassen for shipping OneSea.com, hvor selskaper som Bergesen, I.M Skaugen og Leif Høegh var med på eiersiden, skulle bli et nettsted for handel med varer og tjenester innen shipping.

Det gikk ikke helt som planlagt. Nettjenesten ble splittet i to. I 2001 ble den ene delen ble solgt videre til Stolt-Nielsen-eide Sea Supplier, som i dag er en nettbasert handelstjeneste for shippingbransjen.

Dermed var det foreløpig slutt for shipping-portalen OneSea.com.

Internett-domenet OneSea.com har imidlertid senere havnet i andre hender. Det er fri handel med domener, og nå er dette domenet overtatt av et porno-selskap. Nå linker onesea.com brukeren videre til ulike nettsider med relativt store mengder pornografi av ulik art..

Assistant director Rebekka Glasser i shippingselskapet Bergesen, en av de tidligere eierne av OneSea.com, blir lettere overrasket når digi.no forteller hva som har skjedd med nettdomenet til den gamle shipping-portalen.

– Å, er det sant? Porno? Uffda. Så lenge vårt navn ikke er forbundet med det domenet, så går det vel greit, sier hun til digi.no.

– Hadde Bergesen sett for seg muligheten for å bruke navnet på denne måten?

– Nei, det tror jeg neppe, sier hun.

Hun legger til at vi kanskje burde varsle Stolt-Nielsen-konsernet som i sin tid kjøpte shipping-portalen. De vil trolig ikke ha slike nettsider knyttet til navnet sitt, mener hun.

Under IT-hypen i år 2000 var det mange som forsøkte å skape nye bransjeportaler på nettet, både innen shipping, olje, fiskeri, industri og andre områder. Få lyktes med det, og flere gikk konkurs eller la om virksomheten. (se listen nedenfor).

En av dem som gjorde det siste var logistikk-konsulenten Nils Fredrik Fjærvik, som startet olje/gass-portalen oil.net. Det gikk ikke helt som planlagt, og han ble sugd ned i den påfølgende IT-nedturen, i likhet med mange andre.

– Planen var at det skulle bli en portal som skulle fungere som handelssenter mellom aktørene i bransjen. I dag er det en sovende portal, og fungerer mest som en informasjonskanal om bransjen, forteller Fjærvik.

– Hva gikk galt?

– Vi ble tatt av boblen vi også. Vi hadde ikke nubbesjanse når markedet ble pulverisert. Men vi hadde ikke investert mer enn vi tålte å tape, sier han og legger til at nettjenesten er til salgs.

digi.no har laget en liste over hvilke nettbaserte B2B-portaler som har overlevd, og hvilke som har gått i graven. Listen nedenfor er ikke fullstendig, men et forsøk på å få oversikt over hvilke nettportaler som er operative i dag. (Send gjerne inn tips til redaksjonen, bruk lenkene nederst i artikkelen.)

Markedsplasser for shipping:
I live:

Marineprovider.com

Sea Supplier

Død/sovende/solgt:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

OneSea.com (domenenavnet eies nå av et pornoselskap).

Markedsplasser for olje/gass:
I live:

Traderanger

Achilles.com

Døde/sovende/solgt:

BuyEnergyHere.com

Vendor ITC

Oil.net

Eoil

Energy24.com.

Generelle markedsplasser:
I live:

Fellesmarked.no,

massmarket.no (kjøpt av Visma),

Industrinett.

Død/sovende/solgt:

hubshop

X-link.no

Nedit.com (kjøpt av svenske Emaco).

Markedsplasser for fiskeri, jordbruk, transport:
Død/sovende/solgt:

Fishmarket.no

Globeseafoods.com

Farmersfield.com

FarmFriend.com

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.