Siebel går motstrøms, sterk vekst i Europa

CRM-leverandøren Siebel med bedre resultat enn forventet, men nå spår de lavere vekst for fortsatt å kunne prioritere kundetilfredshet. Lisenssalget i Europa har gått opp med 360 prosent.

CRM-leverandøren Siebel Systems overtraff markedsforventningene da selskapet la frem sine resultater for tredje kvartal i går.

Omsetningen steg fra 209 millioner dollar i tredje kvartal 1999 til 481 millioner dollar i tredje kvartal 2000. Nettoresultat gikk fra 27 millioner dollar til 71 millioner dollar i samme periode. Resultat ble dermed på 14 cent per aksje, hvilket var 3 cent over forventningene. Så langt i år er dermed fortjenesten på 36 cent per aksje mot 16 cent etter ni måneder i 1999.

Så langt i år er også inntektene basert på lisensinntekter opp 135 prosent fra i fjor.

I forbindelse med resultatfremleggelsen sa ledelsen i selskapet at spesielt etterspørselen i Europa synes svært god for øyeblikket. Siebel økte omsetningen med hele 360 prosent i Europa sammenlignet med tredje kvartal 1999.

Dette kan være interessant for blant annet de to norske konkurrentene Software Innovation og SuperOffice.

Utsagnet er også spesielt i den grad at det går mot uttalelser fra andre aktører både i hardware- og softwaremarkedet som sier de har større problemer i Europa enn i USA.

Siebel og Oracle, hvor gründeren av Siebel tidligere arbeidet, er de to største leverandørene innen CRM-segmentet. Suksessen til disse selskapene baserer seg i første rekke på løsninger som kombinerer e-business med kundeoppfølgning og -behandling.

Så langt i år er Siebel aksjen opp 168 prosent på Nasdaqbørsen. Kursen steg noe etter fremleggelsen i går, men sank deretter noe tilbake igjen i handel etter børs. Aksjekursutviklingen er ikke mindre formidabel hvis man også ser på at Nasdaqindeksen i samme periode er ned rundt 17 prosent.

Enkelte analytikere begynner imidlertid å bli skeptiske fordi selskapet nå har et pris/fortjeneste-forhold godt over 200 basert på forventet 2000-resultat.

Ledelsen, representert ved gründer Tom Siebel, måtte også helle noe malurt i begeret. Selskapet akter ikke å fortsette den sterke veksten dersom dette går utover kundetilfredsheten. Han ser for seg et selskap med fortsatt fokus på kundetilfredshet og ikke på vekst.

Siebel la også under presentasjonen vekt på at avveiingen mellom vekst og kundetilfredshet er en reell problemstilling for selskapet.

Til toppen