For i Ericsson prioriteres arbeidet med å skape lønnsomhet i mobiltelefondelen av selskapet fremfor det å holde på markedsandelene. Finanstidningen skriver at det kan koste selskapet plassen som verdens tredje mest solgte mobiltelefonmerke. Det kan bare forsterke den pågående debatten i Ericsson om selskapet skal selge unna terminalproduksjonen til andre.
For øyeblikket sitter Ericsson med en markedsandel for året 1999 ifølge ARC Group og Dataquest på mellom 10 og 12 prosent. Finanstidningen skriver at Ericsson mot slutten av året vil få problemer med å opprettholde markedsandelen mot slutten av året på grunn av komponentmangel.
Det gjør også Siemens, men selskapet regner likevel med å vokse og håper på å kunne doble produksjonen til 60 millioner terminaler neste år. Da vil selskapene være omtrent gjevnstore.
Siemens vil i 2002-2003 ha minst 15 prosent av markedet. - Koste hva det koste vil, sier talsmann for Siemens mobiltelefonproduksjon Axel Schafmeister.
Om en holder resten av verden utenfor og bare ser på Europa er Siemens allererde nummer tre etter Nokia og Motorola, på grunn av sterkt salg i Tyskland. Siemens vil nå ekspandere i USA og Asia hvor selskapet ikke er spesielt godt representert i dag.
Verdens mest solgte mobilmerker i 1999:
Selskap | Markedsandel Dataquest | Markedsandel ARC Group |
Nokia | 26,9 % | 26,6 % |
Motorola | 16,5 % | 15,0 % |
Ericsson | 10,1 % | 12,7 % |
Samsung | 6,2 % | |
Panasonic | 5,5 % | 6,5 % |
Andre | 34 % | 39,7 % |
Kilde: ARC Group og Dataquest