Siemens-ledelsen kunne ha reddet seg

IT-bransjen kan lære mye av saken mellom Siemens og Forsvaret, blant annet at man ikke slåss med sine største kunder.

Sist fredag betalte Siemens Business Systems Norge dyrt for sitt rot overfor Forsvaret: Toppsjefen og to ledere måtte gå. Avgangene føyer seg til en allerede tung regning i både rene penger og tapt anseelse.

    Les også:

Uansett hva Regjeringsadvokaten og Forsvaret til slutt måtte komme til av formell juss, er mye allerede klart: SBS har i det minste strukket kontrakten langt forbi det de selv og kunden ble enig om. Om Forsvaret har så dårlige IT-kontrakter at de trenger mesteparten av et år til å finne ut om de kan kreve tilbakebetaling er interessant, men er helt annen sak.

Kjernen i saken er at SBS tok seg for godt betalt fra Forsvaret etter hvert som prisene på utstyret de solgte falt fortere enn forventet. Siemens kunne ha reddet seg i første sving i denne saken da de ble advart av sine egne. Hadde man varslet Forsvaret og skyldt på en intern glipp hadde man ikke bare ryddet opp, men også styrket kundens tillitt.

Da hadde saken trolig aldri blitt kjent. Men ledelsen i SBS Norge og Tyskland stakk hodet i sanden og det blir nå stadig dyrere:

SBS-ledelsen gjorde minst tre viktige valg. Ved hvert av valgene kunne de ha avsluttet saken, men SBS traff i stedet beslutninger som gjorde galt verre.

Tabbe 1: Etter Enron og Worldcom-skandalene har et av de store temaene i det internasjonale næringslivet har vært bedre rutiner for å plukke opp varslinger fra egne ansatte. Men SBS begynte jakten på lekkasjen i stedet for å rydde opp i selve problemet, som om å finne lekkasjen ville løse problemet når den allerede var slått opp i VG.

Tabbe 2: SBS sier opp Per Yngve Monsen, mannen som slo alarm, med en dårlig unnskyldning.

Tabbe 3: SBS kunne enda ha reddet seg ved å inngå et forlik med Monsen og så Forsvaret. SBS lar i stedet saken gå til retten og det blir en fullblåst, offentlig skittentøyvask med full seier til Monsen. SBS får i tillegg mot seg fra dommeren at de har forsøkt å ødelegge bevis i saken.

Først da hyrer Siemens inn Ernst & Young for å gå igjennom saken for seg. Hvilken funksjon dette skal ha er uklart når det allerede er innledet en offentlig undersøkelse. Nå er det for sent med et forlik.

Saken har nå ridd SBS i mesteparten av et år, og på fredag ble den altså dyr for ledelsen. De ble åpenbart bedt om å si opp: Tre personer blir ikke spontant enige om å gjøre slikt samtidig.

Den sentrale lærdommen i saken for andre aktører i IT-bransjen er: Hvordan det går når du nekter for at «kunden har alltid rett».

Selv hvis du har et ubegrenset antall små kunder, er det lite fremtidsorientert å lure dem og så nekte å rette opp skaden. Hva tenkte SBS-ledelsen på da de begynte å krangle med sin trolig største kunde? At Forsvaret er et anonymt byråkrati uten personer som nå følte seg lurt og satt i forlegenhet fordi Forsvaret selv burde ha oppdaget dette?

Og et enda viktigere spørsmål: Hva tenker nå resten av offentlig sektor på neste gang de skal utlyse en stor IT-kontrakt? Jeg hadde i hvert fall skrevet om standardkontrakten min på ganske mange punkter.

Til toppen