Siemens og Sony Ericsson faller

Det globale salget av mobiltelefoner vokser raskt og asiatene spiser mest av veksten.

Det globale salget av mobiltelefoner vokser raskt og asiatene spiser mest av veksten.

Strategy Analytics har lagt frem nye tall for det globale mobiltelefonsalget i tredje kvartal og det viser store endringer fra tredje kvartal i fjor.

Salget har løftet seg hele 25 prosent fra tredje kvartal i fjor, mener analyseselskapet, men det klarer ikke alle å utnytte. Konklusjonen er at de vest-europeiske aktørene taper markedsandeler.

Det er Siemens som er den store taperen - selskapet hadde en markedsandel i tredje kvartal i fjor på 8,9 prosent, men er nå redusert til 7,5 prosent, mener Strategy Analytics. At Nokia har tapt markedsandeler - fra 33,8 til 30,6 - er mindre overraskende

Sony Ericsson slet lenge, men har det siste året gjort det meget bra i Norden. Dette holder ikke, nå dumpes selskapet et hakk nedover listen over de største mobiltelefonprodusentene.

Ironisk nok har Sony Ericsson levert god global vekst siden i fjor, men sør-koreanske LG gjør det enda bedre.

LG har løftet salget sitt med 55 prosent fra tredje kvartal i fjor og både Samsung og Sony Ericsson hopper opp 51 prosent. Siemens øker bare 4 procent, mens Nokia øker med 13 og Motorola med 15 prosent.

Her er markedsandelene i tredje kvartal, i følge Strategy Analytics. Markedsandeler i tredje kvartal i fjor står i parentes.

1. Nokia 30,6% (33,8)

2. Motorola 13,9% (15)

3. Samsung 13,5% (11,2)

4. Siemens 7,5% (8,9)

5. LG 7% (5,7)

6. Sony Ericsson 6,4% (5,3)

Andre 21% (20,2)

Til toppen