ANALYSER

Siemens og Sony Ericsson faller

Det globale salget av mobiltelefoner vokser raskt og asiatene spiser mest av veksten.

29. okt. 2004 - 09:05

Strategy Analytics har lagt frem nye tall for det globale mobiltelefonsalget i tredje kvartal og det viser store endringer fra tredje kvartal i fjor.

Salget har løftet seg hele 25 prosent fra tredje kvartal i fjor, mener analyseselskapet, men det klarer ikke alle å utnytte. Konklusjonen er at de vest-europeiske aktørene taper markedsandeler.

Det er Siemens som er den store taperen - selskapet hadde en markedsandel i tredje kvartal i fjor på 8,9 prosent, men er nå redusert til 7,5 prosent, mener Strategy Analytics. At Nokia har tapt markedsandeler - fra 33,8 til 30,6 - er mindre overraskende

Sony Ericsson slet lenge, men har det siste året gjort det meget bra i Norden. Dette holder ikke, nå dumpes selskapet et hakk nedover listen over de største mobiltelefonprodusentene.

Ironisk nok har Sony Ericsson levert god global vekst siden i fjor, men sør-koreanske LG gjør det enda bedre.

LG har løftet salget sitt med 55 prosent fra tredje kvartal i fjor og både Samsung og Sony Ericsson hopper opp 51 prosent. Siemens øker bare 4 procent, mens Nokia øker med 13 og Motorola med 15 prosent.

Her er markedsandelene i tredje kvartal, i følge Strategy Analytics. Markedsandeler i tredje kvartal i fjor står i parentes.

1. Nokia 30,6% (33,8)

2. Motorola 13,9% (15)

3. Samsung 13,5% (11,2)

4. Siemens 7,5% (8,9)

5. LG 7% (5,7)

6. Sony Ericsson 6,4% (5,3)

Andre 21% (20,2)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.