Strategy Analytics har lagt frem nye tall for det globale mobiltelefonsalget i tredje kvartal og det viser store endringer fra tredje kvartal i fjor.
Salget har løftet seg hele 25 prosent fra tredje kvartal i fjor, mener analyseselskapet, men det klarer ikke alle å utnytte. Konklusjonen er at de vest-europeiske aktørene taper markedsandeler.
Det er Siemens som er den store taperen - selskapet hadde en markedsandel i tredje kvartal i fjor på 8,9 prosent, men er nå redusert til 7,5 prosent, mener Strategy Analytics. At Nokia har tapt markedsandeler - fra 33,8 til 30,6 - er mindre overraskende
Sony Ericsson slet lenge, men har det siste året gjort det meget bra i Norden. Dette holder ikke, nå dumpes selskapet et hakk nedover listen over de største mobiltelefonprodusentene.
Ironisk nok har Sony Ericsson levert god global vekst siden i fjor, men sør-koreanske LG gjør det enda bedre.
LG har løftet salget sitt med 55 prosent fra tredje kvartal i fjor og både Samsung og Sony Ericsson hopper opp 51 prosent. Siemens øker bare 4 procent, mens Nokia øker med 13 og Motorola med 15 prosent.
Her er markedsandelene i tredje kvartal, i følge Strategy Analytics. Markedsandeler i tredje kvartal i fjor står i parentes.
1. Nokia 30,6% (33,8)
2. Motorola 13,9% (15)
3. Samsung 13,5% (11,2)
4. Siemens 7,5% (8,9)


5. LG 7% (5,7)
6. Sony Ericsson 6,4% (5,3)
Andre 21% (20,2)