Silicon Alley Reporter er ikke mer

Silicon Alley Reporter, magasinet som bygget seg opp rundt historien om New Yorks nye medieindustri, har kommet ut for aller siste gang. - Det ble plutselig klart for meg at Internett-storyen er ferdig fortalt, sier publisher Jason McCabe Calacanis.

Silicon Alley Reporter, magasinet som bygget seg opp rundt historien om New Yorks nye medieindustri, har kommet ut for aller siste gang. - Det ble plutselig klart for meg at Internett-storyen er ferdig fortalt, sier publisher Jason McCabe Calacanis.

Toppsjef Calacanis i Rising Tide Studies - eierselskapet bak Silicon Alley Reporter - sier til nyhetsbyrået Reuters at navnet på magasinet til slutt ble en hemsko for dets videre utvikling. Heller ikke i blad-bransjen er det lenger positivt å bli for sterkt assosiert med "den nye økonomien", forteller Calacanis.

- Silicon Alley Reporter, det vil si navnet, ble oppfattet som mer ekskluderende enn inkluderende. Vi malte oss inn i et hjørne, sier publisheren til Reuters.

I desember vil han relansere magasinet under et nytt navn og med et utvidet perspektiv på venture-industrien.

Det "nye" magasinet får navnet Venture Reporter og skal publiseres hver 60. dag. Innholdsmessig skal bladet dekke venture-investeringer i USA og verden forøvrig, men vinklingen skal primært være rettet mot oppstartsselskaper innen teknologi-sektoren.

- Det blir tradisjonelle næringslivsnyheter og mye vekt på den "deal-making" som skjer i venture-bransjen, men på tvers av teknologi-sektorer. Vi vil skrive om online-sikkerhet og programvarebransjen så vel som bioteknologi, forteller Calacanis til Reuters.

Silicon Alley Reporter er ikke det første magasinet som gir opp sitt ensidige dotcom-fokus. Det høyt profilerte magasinet The Industry Standard, søsterbladet til norske Business Standard, måtte i august oppsøke skifteretten i en erkjennelse av at det var dårlig økonomi å satse på internettøkonomien.

Hva navnet faktisk betyr for et blads suksess, er også Silicon Alley Reporter/Venture Reporter et utmerket eksempel på. Nettutgaven venturereporter.net har allerede eksistert online i fire måneder, og har i løpet av denne korte perioden skaffet seg 100.000 abonnenter på sin nyhetsvarsling via e-post.

- Vervingen har gått fire-fem ganger raskere for Venture Reporter enn for Silicon Alley Reporter. Til sammenlikning tok det oss ett år å skaffe 10.000 e-post-abonnenter til Silicon Alley Reporter, forteller Calacanis til Reuters.

Til toppen