Simon Yuen tilbake på gutterommet

Gründer av Online Club, Simon Yuen, har nå trukket seg ut av driften av selskapet og satser i stedet på "guttebutikken" Arngren Electronics. De tre Arngren-butikkene og postordrevirksomheten legges ned. Nå blir det Internett for alle penga.

Frithjof Arngren Electronics tok kontakt med Simon Yuen for halvannet år siden, for et eventuelt samarbeid med Online Club (OLC).

Styret i OLC syntes da at produktspekteret og "imagen" til Arngren ikke passet inn i OLC sin profil. Imagen var nok litt for "billig", innrømmer Yuen i dag.

Arngrens butikker selger elektronikk og hobbyartikler som spesielt tiltrekker seg ynge gutter og menn med interesse for "mekking". Store deler av kundene og målgruppen er dermed allerede på Internett.

Selv synes Yuen at guttebutikken er interessant av flere årsaker.

Arngren har greid å opparbeide seg et kjent merkenavn. I tillegg nevner Yuen en imponerende kundedatabase og en god infrastruktur.

I 1995 omsatte Arngren for omtrent 45 millioner kroner på postordre. Siden den gang har det gått nedover fordi selskapet ikke har klart å takle veksten av kunder.


Og det er her utfordringen ligger, mener Yuen.

- Nå skal alle de tre fysiske butikkene legges ned, og hele postordrebiten skal konverteres til nett. Dette er en butikk som godt kan satse alt på nett fordi kundegruppen ("gutter" mellom 14 og 40 år) allerede er på Internett.

Det kreves en fokusendring både med tanke på markedsføring og drift - mer vil ikke Yuen røpe. Men han lover at vi vil legge merke til det når Arngren er klar for nettet på alvor.

Det er et vanlig feiltrinn, mener Yuen, at butikker ikke tør ta skrittet fullt ut når de skal satse på nett. Han nevner Akers Mic som et eksempel på halvhjertet nettsatsing.

- Nettsatsingen kan bli en belastning i stedet for en inntektskilde, dersom det er halvhjertet venstrehåndsarbeid, sier han.

Selv om Arngren-butikkene legges ned (på websidene står det bare oppført to, én er allerede lagt ned - red.anm.), vil alle de ansatte fortsette i selskapet.

Yuen vil fortsette å være lojal mot OLC (i dag omdøpt til Yatack) og forteller at han verken vil benytte samme teknologi eller "ta" medarbeidere fra dette selskapet når han nå skal satse for fullt på Arngren.

Han karakteriserer fortsatt seg selv som gründer - denne gangen i Arngren.no.

- Jeg går inn som en aktiv eier i mine nye investeringsobjekter. Det gjelder å ha kondisjon til å holde ut, sier Simon Yuen.

Yuen startet nettbutikken OLC for nesten fire år siden. Bakgrunnen var hans tro på Internett. Yuen innrømmer at butikken fikk en litt for tidlig fødsel, og at det har vært mange hindre på veien.

- Markedet har brukt lenger tid på å modnes enn forventet, derfor trengs det kondisjon til å holde ut, sier han og legger til at det har vært et tøft løp.

OLC har gjennomført flere emisjoner uten at markedet har vært "til stede", og Yuen roser tidligere styreformann Knut Brundtland (som nå er vanlig styremedlem etter at Stig Herbern tok over ved juletider) sitt arbeid. - Han har gjort en fantastisk jobb, mener Yuen.

Han føler at han trygt har kunnet trekke seg ut av selskapet nå når Jan Haudemann Andersens er hovedaksjonær og Hans Christian Qvist administrerende direktør. Yuen er fortsatt aksjonær i selskapet.

Han er redd for å være en gründer som er til hinder for videre utvikling av selskapet og legge bånd på den nåværende ledelsen.

- OLC har vært min baby, men jeg føler nå at jeg har utført min del av jobbe med dette selskapet. Jeg trekker meg ut av styret og ser på mitt eierskap som finansielt - ikke strategisk, forteller Yuen til digi.no.

Han mener selv han har vært meget lojal mot selskapet den tiden han var hovedaksjonær: han var blant annet daglig leder i tre-fire måneder uten å motta lønn.

- Nå kan jeg puste ut og trekke meg tilbake.

Yuen mener som mange andre gründere at det kan være problematisk for selskapet dersom gründeren henger seg fast som en "klegg" og nekter å slippe taket.

Til toppen