Det statseide teleselskapet i Singapore har tatt i bruk metoder i jakten på hackere som hadde vært uhørt i Vest-Europa og USA. Etter at to ungdommer i mars brøt seg inn på Internett-kontoene til 17 av televerkets kunder, har selskapet begynt å skanne Internett-kontoene til alle sine kunder, forteller Singapore-avisen Straits Times.
Singapore er kjent for sitt svært strenge lovverk og har blant annet gjort tyggegummi ulovlig, gir skyhøye bøter for å kaste søppel på gaten og avstraffer taggere med piskeslag. Singapore Telecom, der staten eier 80 prosent, sier at de bare sjekker om kundene er sårbare for fremtidige angrep og mener skanningen bør oppfattes som en ekstratjeneste.
Men det er ikke Singapore Telecom som skanner kontoene selv, det har de bedt Innenriksministeriets IT-sikkerhetsavdeling om å gjøre. Det var en kvinnelig jusstudent som avslørte skanningen da hun oppdaget at en person med en konto fra Innenriksministeriet hadde gått inn på hennes internett-konto. Inne på en brukers konto kan man lese epost og i varierende grad hvilke Internett-sider brukeren har besøkt.
Lederen for Singapore Telecoms multimedia-avdeling, Paul Chong, insisterer på at selv om Innenriksministeriet har hatt tilgang til alt innhold på kontoene, har de bare sjekket sikkerheten - de skal ikke ha lett igjennom post eller besøkslogger selv om dette kunne ha gitt spor etter hackervirksomhet.
Chong forteller at selskapet valgte å ikke informere sine kunder fordi man mente dette ville gjøre dem bekymret. Dessuten vil en offentliggjøring av skanningen kunne forspille bevis og fått hackere til trekke seg ut for en periode, sier Chong. Skanningen skal likevel fortsette til alle kontoer er sjekket.
Så langt har det blitt avdekket at flere kunder har sikkerhetsproblemer. Teleselskapet sammenligner derfor sin aktivitet med en politimann som går nedover gaten og ser etter åpne vinduer.