Analyser

Sjefen skylder alltid på IT-avdelingen

Ifølge Gartner mener toppsjefer at løpende endringer i kravene er ingen unnskyldning for å mislykkes.

14. feb. 2005 - 07:32

Hvem har skylden når et IT-prosjekt sprekker? Er det IT-avdelingen, eller har ledelsen rotet det til? Hva du ser avhenger gjerne av hvor du står. Det har analyseselskapet Gartner og magasinet Forbes dokumentert i en ny spørreundersøkelse om grunnen til at IT-prosjekter mislykkes.

Gartners konklusjon er at IT-avdelingen oftere får skylden, jo lenger opp i organisasjonen man går. Men ledelsen bør være tilbakeholdende med kritikken, mener Gartner.

Abonnenter på Forbes.com ble bedt om å oppgi grunnen til at IT-prosjekter misslyktes. Hele 62 prosent skyldte på feil i systemleveransen, 45 prosent mente organisasjonsendring var gjort galt, 35 prosent sa grunnen lå utenfor prosjektet og 31 prosent skyldte på planleggingsfeil.

Systemleveransen fikk skylden alene i 48 prosent av tilfellene, 14 prosent nevnte det blant flere grunner, og dette var således en klar «vinner» blant problemene.

Men dette synet var langt sterkere forankret i toppledelsen enn på bunnen. Hele 96 prosent av topplederne nevnte feil i systemleveransen. Å skylde på systemleveransen betyr ofte å legge skylden på IT-avdelingen.

«Når et IT-relatert forretningsprosjekt misslykkes vil toppsjefen og resten av toppledelsen nesten alltid regne med at IT-avdelingen ikke har levert et skikkelig programvaresystem», skriver Gartner. De mener folk litt lenger nede i bedriften har en mer presis oppfattelse av situasjonen, ettersom de sitter nærmere den faktiske gjennomføringen av prosjektene.

Gartner har to råd til IT-avdelingen og IT-sjefer. De bør ha en gjennomgang av problemene og legge frem resultatene av undersøkelsen for toppledelsen. De bør videre jobbe med å fjerne problemene, også de som er utenfor deres kontroll.

«Hvis du får skylden, uansett egentlig årsak, må du ha færre mislykkede prosjekter», skriver Gartner. IT-sjefer som tror det holder å skylde på at ledelsen har flyttet målstengene under prosjektets gang må tro igjen.

Gartner tolker undersøkelsen dit hen at toppsjefene mener at IT-avdelingen burde forventet slike endringer og være forberedt på dem. De er langt mindre villige en lavere ledelse, til å se endringer i kravene som en unnskyldning for problemer. Lederne rett under toppsjefen har derimot langt lettere for å se dette problemet.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra