JUSS OG SAMFUNN

Sjokkert Akers Mic-sjef slår tilbake

Trond Wikborg, sjefen for Akers Mic, slår tilbake mot tollvesenet etter at de avviste problemstillingene som han på fredag reiste i digi.no om ulike konkurransevilkår på online-salg av CDer. Wikborg fastholder hardnakket at både tollvesen og Posten ikke gjør innkrevingsjobben sin.

Herman Berg
4. mars 1998 - 12:32

"I Oslo og Akershus Tolldistrikt stiller de seg (...) uforstående til hva Wikborg mener. De sier at det ikke spiller noen rolle om varen blir bestilt over Internett, per telefon eller via kupong i avis. Varen blir fortollet uansett. De mener det må være online-nedlasting av musikk han snakker om. Det innrømmer tollerne ikke å ha noen mulighet for å sjekke."

Dette skrev digi.no på fredag etter at Trond Wikborg hadde kritisert både tollvesen og postverk sønder og sammen (se sak under relevante artikler i høyre marg). Hans hovedpoeng var at det eksisterer ulike konkurransevilkår for norske musikkaktører kontra utenlandske platebutikker, først og fremst i forhold til amerikanerne.

Wikborg sa på fredag til digi.no:

"Tollvesen og postverk greier ikke å overholde de reglene som er lagt ned av myndighetene for innkreving av 23 prosent moms og går glipp av mange millioner kroner til statskassen".

digi.no fikk dessverre ikke tak i Wikborg sen fredag ettermiddag etter at både tollvesen og Posten hadde avvist Wikborgs påstander ettertrykkelig (Informasjondirektør i Posten, Petter Skjelstad, sa blant annet følgende til digi.no: "Det er bare i enkeltstående tilfeller vi gjør slike ting på vegne av tollvesenet. Det er tollvesenet som har ansvaret for å gjøre denne jobben".)

Nå har Wikborg sendt følgende beskjed til tollvesenet:

"

Jeg er rimelig sjokkert over Oslo og Akershus Tolldistrikts grenseløse uforstand og ansvarsfraskrivelse i denne saken og har overhodet ingen problemer med å dokumentere min påstand om at de ikke følger opp de oppgaver de er satt til å utføre. Det faktum at bare en brøkdel av de varer innen våre bransjer som bestilles via Internett og som betales med kredittkort, SET e.l. utløser avgifter i Norge når sendt via postverket, er et faktum som også bl.a. bekreftes av Økonomisk Rapport.

I tillegg til at jeg har oversendt Tollvesenet kopier av uttalelser fra to av Internetts nestorer i Norge som bekrefter at min påstand er korrekt , har jeg også vedlagt kopier av postinger fra nyhetsgrupper som tydelig viser hvordan markedet forholder seg til situasjonen.

Her oppfordres man til å foreta "små" bestillinger, man bekrefter at regelverket følges ikke opp ved at pakke med oppgitt verdi $ 80 ikke er avkrevet avgifter, oppgitt verdi kr 281,- utløser ikke avgift, avgifter innkreves ikke når pakken er

a) liten,

b) kommer til «slapt» tollsted som Oslo,

c) når det er travelt, eksempel på hvordan en del pakker sendes urettmessig som gave, en bekreftelse på at 10-15 forsendelser etter hverandre til samme mottager á kr 360 eller mer har gått gjennom uten avgiftsberegning etc.

Nå føler jeg ikke at det er en overordnet oppgave for meg å bruke mer av min tid til å dokumentere hvor dårlig jobb Tollvesenet gjør, men jeg er fullt villig til å påta meg oppgaven med å fremskaffe noen hundre eksempler til, mot en passende godtgjørelse (og dette bare eksempler fra folk som har gått ut på nettet og fortalt om det).

Jeg tillater meg å foreslå at såvel Tollvesenet generelt som Oslo og Akershus Tollsted spesielt, tar i bruk Internett for å unngå å blamere sin uforstand i fremtiden. Jeg tillater meg også å foreslå at Oslo og Akershus Tollsted selv prøver ut det systemet de er satt til å håndtere.

Jeg imøteser Oslo og Akershus Tollsteds snarlige kommentarer til det ovennevnte, en beklagelse for sin ansvarsfraskrivelse og sin usaklig sjikane av meg samt en korreksjon av sine uttalelser til journalisten.

Trond Wikborg
"

(gjengitt med tillatelse av Trond Wikborg)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.