Sjøslag og luftkrig verden over

For nybegynnere er Jane's Fleet Command spillet for deg som drømmer om å bli flåteadmiral. Gamle Harpoon-tilhengere vil dessverre finne lite nytt.

Husker du Harpoon, spillene fra første halvdel av nittitallet hvor du skulle være øverstkommanderende for en mindre gruppe marinefartøyer eller en stor marinestyrke med både fartøy og fly. Undertegnede elsket dette spillet. Jeg er derfor kanskje ikke helt objektiv når jeg nå anmelder Jane's Fleet Command.

De klassiske utgavene av Harpoon er fem til ti år gamle. Jane's burde ha greid å lage noe langt mer avansert enn Harpoon, som stort sett var basert på taktikk og minimalt med effekter (etter dagens standard).

Det virkelige miljøet for Fleet Command

Selvfølgelig er grafikken i Fleet Command mye bedre enn i Harpoon, verden har tross alt gått noe framover. Spillet krever blant annet 3D-kort. Det anbefales også at brukeren har en 300 MHz Pentium II prosessor eller bedre, samt minst 64 megabytes med minne. Man kan spørre seg om hva dette skal brukes til, for Fleet Command inneholder utenom grafikken ikke noe mer enn Harpoon.

Likevel, brukere som ikke har noe forhold til Harpoon, vil kunne ha mye glede av Fleet Command. Spilleren kan velge mellom en rekke oppdrag og større kampanjer. Oppdragene går ut på alt fra å beskytte en flyforbudssone over Irak til å hindre kinesisk invasjon av Spratly-øyene sørøst for Australia.

I Fleet Command har du normalt kommandoen over en gruppe marinefartøyer, samt eventuelle fly og helikoptere som er stasjonert på disse. I enkelte oppdrag har du også tilgang til fly stasjonert på militære flyplasser.

Hvert av fartøyene og flyene har et realistisk register med våpen. Disse har igjen realistiske egenskaper, slik som sprengkraft, hastighet og rekkevidde.

Det som skal til for å fullføre hvert oppdrag er å beregne hva du selv kan utføre med våpnene du har, men enda mer å skjønne hva fienden gjør til enhver tid. Å skru på alle mulige radarer hjelper selvsagt, men gjør også at fienden oppdager dine enheter. Slike avgjørelser må tas hele tiden underveis.

Synes du det tar for lang tid å vente på at hangarskipet ditt skal komme seg langt nok inn i Persiagulfen til at det er fornuftig å sende opp fly, kan du sette opp tempoet på klokken. Du har fire trinn å velge mellom.

Her er arbeidsflate din

Grensesnittet til spillet består av fire vinduer. Det vinduet som normalt dekker mesteparten av skjermen er et taktisk kart. Her ser du alle enhetene din styrke har observert, hvilken side i konflikten de tilhører og retningen de eventuelt beveger seg. Enhetene kan representeres som NTDS-symboler (Naval Tactical Digital System) eller som små bilder av enheten slik den ser ut i virkeligheten.

Nederst på skjermen finnes det tre mindre vinduer. Det ene viser et oversiktskart over hele regioner du opererer i, det andre viser et 3D-bilde av en enhet du har markert - enten for å gi den kommandoer eller for å finne ut mer om den. Du kan zoome det inn og ut, samt se på enheten fra alle vinkler slik den ser ut i øyeblikket. Ganske stilig å sette seg på en rakett og følge den til den treffer målet.

En F-18 i 3D-vinduet

Det tredje vinduet inneholder opplysninger enheten du har markert, for eksempel hvor mye ammunisjon det markerte flyet har igjen, eller dybden u-båten din befinner seg på.

Det er også mulig å spille Fleet Command over nettverk eller Internett, slik at inntil fire spillere kan delta. Det følger også med en scenarie-editor. Du kan dermed lage dine egne oppdrag eller publisere dem på Internett. Der vil du etterhvert også finne nye oppdrag.

Jane's Fleet Command er et bra spill, men mangler det lille ekstra for å gjøre det til en skikkelig oppgradering fra Harpoon. Men spillet gir nok av utfordringer til at brukeren kan ha det nervepirrende i langt tid framover. For spillet er spennende hvis du har tålmodigheten til vente på at fienden skal dukke opp.

Jane's Fleet Command
Format: PC CD-ROM
Sjanger: Sjø- og luftkrig/strategi
Utvikler: Jane's Combat Simulations
Utgiver: Electronic Arts
Norsk distributør: Electronic Arts Norge
Minimum spesifikasjon: Windows 95/98, Pentium 200, 70 MB harddisk, CD-ROM, 3D-kort.
Karakter: 4
Til toppen