Skal bli både Microsofts og IBMs beste venn

Siebel, markedsleder på kundekontaktsystemer, mener det er mulig å tilpasse seg både IBMs og Microsofts internetteknologi.

Siebel Systems Inc er markedsleder på såkalte CRM-systemer, programvare som administrerer salg og kundekontakt/kunderforhold. Dette gjør dem til en attraktiv partner og nå har gründer Thomas Siebel klart et lite kunststykke.

Han var tidligere en av IBMs aller tetteste partnere, men 23. oktober i fjor offentliggjorde selskapet en bred allianse med Microsoft - i stedet, trodde bransjen. For alliansen omfattet felles produktutvikling, globalt salgssamarbeid og integrert support for bedriftskunder, fortalte Siebel. I praksis skal Siebels systemer tilpasses Microsofts .Net-teknologi, et sett med tjenester som er Microsofts alternativ til Java.

Les også:

Samarbeidet så ut til å bli så tett at spekulasjonen om at Microsoft planla å kjøpe Siebel raskt ble lansert. I tillegg Microsoft har nå lansert sin egen CRM-pakke, noe som hvert fall over tid vil bli en konkurrent til Siebels systemer.


Avtalene med Microsoft innebærer også at Microsoft skal spise Siebels CRM-medisin: For første gang skal Siebel og Microsoft operere med ett kontaktpunkt for kunder de måtte ha felles, det være seg for salgskontakt, support og annen kundeoppfølging.

Men nå viser det seg at Siebel likevel beholder IBM som tett partner, noe som kanskje sier mest om Siebels posisjon i markedet. IBM og Siebel offentliggjorde i går en ny samarbeidsavtale der de skal tilpasse Siebel til IBMs Websphere, IBMs samlepakke av Internett-serverteknologi. IBM og Siebel skal bruke 300 millioner dollar sammen de neste tre årene og 200 utviklere skal jobbe med prosjektet.

Siebel viderefører dermed sin støtte til Suns Java.

Til toppen