Microsoft vil doble antall kunder ved å selge sin programvare ekstremt billig til nye potensielle kunder i utviklingsland.
Selskapet har satt sammen en pakke som består av Windows XP Starter Edition, Microsoft Office 2007 og Student 2008, samt noe mer programvare rettet mot utdanningsmarkedet.
Målet er å doble antall PC-brukere til en milliard mennesker innen 2015.
Regjeringer i utviklingsland kan få kjøpe pakken, dersom de forplikter seg til å gi sine skoler gratis PCer. Kravet er naturlig nok at maskinene må være i stand til å kjøre Microsofts operativsystem. Det kommer trolig til å være Intels nye billig-PC i mange tilfeller. Dermed går Intel og Microsoft i direkte konkurranse med Nicholas Negropontes One Laptop Per Child-prosjekt.
Microsoft vil starte salget av pakken iløpet av inneværende års andre halvdel.
- Dette er ikke uhjelp, det er en ren forretningsmessig satsning, sier Oranda Ayala, talsmann for Microsoft, til nyhetsbyrået Reuters.
Microsoft-gründer Bill Gates lanserte initiativet på et besøk i Bejing, i Kina. Kampanjen har fått navnet Unlimited Potential.