Holopipe

Skal for alvor bringe AR til mobilen: – Jeg tror vi treffer på veldig riktig tidspunkt med denne løsningen

Norske Pointmedia har bygd selskapets Holopipe-teknologi inn i en brillefri mobilapp.

Hologrammene i Holopipe kan være i alle mulige størrelser og kan plasseres hvor som helst.
Hologrammene i Holopipe kan være i alle mulige størrelser og kan plasseres hvor som helst. (Foto: Pointmedia)
EKSTRA

Norske Pointmedia har bygd selskapets Holopipe-teknologi inn i en brillefri mobilapp.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

GREV WEDELS PLASS, OSLO (digi.no): Pointmedia kom denne uken med apper til Android og iOS, som skal gjøre selskapets Holopipe-teknologi og holografisk presentasjon av 3D-modeller i omgivelsene tilgjengelig for langt flere.

Til nå har Holopipe-teknologien kun blitt tilbudt til olje- og gassbransjen, inkludert Aker Solutions, samt til undervisningsformål hos skoler. Dette er noe både digi.no og TU.no tidligere har skrevet om.

– Opprinnelig bygde vi et system for oljebransjen, basert på AR/MR-briller. Samtidig fikk vi en del henvendelser fra skoler som ikke hadde råd til å kjøpe briller, forteller daglig leder hos Pointmedia, Jo Jørgen Stordal, til digi.no. 

Skolene ble tilbudt det samme systemet, men basert på nettbrett i stedet for briller. 

Massemarkedet

Etter å ha jobbet med systemet i mer enn 18 måneder, er Pointmedia klare for å slippe til alle som har et nettbrett eller en smartmobil. Med den nye appen kan brukerne visualisere 3D-objekter som hologrammer i den virkelige verden. Brukerne, både virksomheter og privatpersoner, kan dessuten laste opp 3D-modeller, som nesten umiddelbart kan vises som hologrammer i Holopipe-appen. 

– AR-briller er ikke aktuelt for hvermannsen. Det kommer mange produkter, men det er en investering. Med appen er det enkelt å komme i gang med mobilenheten brukeren allerede har. Vi tror det er en viktig faktor for å kunne komme i gang, sier Stordal. 

– Vi merker at det er enorm interesse for AR for tiden. Alle vil lære om det og finne ut hvordan de kan bruke det. Jeg tror vi treffer på veldig riktig tidspunkt med denne løsningen, fortsetter han.

Hos Pointmedia møtte vi (fra venstre) AR/VR-sjefutvikler  Pål Hieronimus Aamodt, grunnlegger og AR/VR-produsent Jo Jørgen Stordal, backendutvikler Christian Schlosser og teknologidirektør Anders Horne.
Hos Pointmedia møtte vi (fra venstre) AR/VR-sjefutvikler Pål Hieronimus Aamodt, gründer og AR/VR-produsent Jo Jørgen Stordal, backendutvikler Christian Schlosser og teknologidirektør Anders Horne. Stordal viser fram Holopipe-appen på nettbrettet, men den kommer ikke helt til sin rett på dette bildet. Foto: Harald Brombach

Presentasjon av boliger

Boligbransjen er det første markedssegment som tar i bruk den nye Holopipe-appen. Da skal potensielle boligkundene få oppleve huset de vurderer å kjøpe, allerede før det er bygd. Pointmedia er ikke alene om å tenke i disse baner, men mener å ha noen unike fordeler framfor konkurrentene. Disse kommer vi tilbake til disse litt senere i saken.

Som lanseringspartnere har Pointmedia fått med seg Block Watne og Mesterhus. Etter at digi.no besøkte selskapet, har også Igland Garasjen kommet med.

– AR-briller er ikke aktuelt for hvermannsen.

Jo Jørgen Stordal

– De er veldig interesserte i teknologien og kjøper plass i Holopipe framfor å bruke masse ressurser på å utvikle egen teknologi. Nå kan de presentere produktene sine holografisk, slik at sluttkunden kan se hvordan huset blir seende ut på tomta. Sluttkundene kan rotere huset, gå inn i det og for eksempel se utsikten fra stuevinduet, sier Storvik. 

Han mener det er litt spesielt at Pointmedia har fått med seg to konkurrenter til å bruke samme plattform, men tror at de har sett verdien av dette framfor at alle skal ha hver sin plattform som også sluttbrukerne må forholde seg til i form av mange ulike apper. 

Brukervennlighet

Digi.no har spurt de to boligselskapene om hvorfor de har valgt nettopp Pointmedia og Holopipe. 

– Vi hadde et møte med Pointmedia for litt under et år siden, og fikk veldig godt inntrykk av gutta – at de var engasjerte og genuint interessert i det de holdt på med. Vi valgte på den tid å ikke gå videre med AR-modellen, da vi følte den ikke var helt brukervennlig for sluttbruker. Siden den tid har teknologien utviklet seg, og de jobber med mer et brukervennlig format, som vi ønsket å teste ut sammen med dem, forteller Kirandip Kaur, markedskonsulent hos Block Watne, til digi.no. 

– Dette blir vårt første AR-modell. Vi skal bruke den som en pilot, for å se om det gir noe «ekstra» i salgsprosessen og til sluttkunde. Ideelt skal det være så enkelt at enhver kunde kan ta med modellen hjem, se og kjenne på følelsen av sitt nye hjem og begynne å planlegge livet sitt i boligen. Det skal også gjøre det enklere for kunden å visualisere hva et byggefelt skal bli, når de står på et tomt jorde, forteller Kaur. 

Eksempel på hvordan et hus fra Mesterhus kan presenteres i Holopipe-appen.
Eksempel på hvordan et hus fra Mesterhus kan presenteres i Holopipe-appen. Foto: Pointmedia

Realistisk bilde

Tine Jeanette Nygaard, leder for kundeinnsikt og digital kommunikasjon hos Mesterhus, forteller at selskapet snakket med flere leverandører, men landet på Pointmedia fordi de tilbyr en av de beste løsningene Mesterhus har sett så langt. 

– Kunder ønsker jo å se mest mulig når de skal ta det største økonomiske valget i sitt liv. Det å få et realistisk bilde av hvordan et hus ser ut fra alle vinkler, og til og med på egen tomt, vil være med på å gjøre kundeopplevelsen enda bedre. Kanskje dette er helt vanlig teknologi om fem år, og du kan få se alle endringer du gjør «live», sier hun. 

Felles løsning

På spørsmål om det er noen fordeler eller ulemper ved å velge samme plattform som konkurrentene, svarer Kaur at hun i utgangspunktet ikke ser noen ulemper ved det. 

– Dette er en teknologi som alle i boligbransjen må forholde seg til. I beste fall vil våre tilbakemeldinger føre til at teknologien bedrer seg og blir mer brukervennlig, sier hun. 

Nygaard er i stor grad enig. 

– Dette er teknologi som kommer, uansett hvilken leverandør man bruker. Det er jo mange leverandører som spesialiserer seg på boligbransjen, og da blir gode på hva vi ønsker. Vi får se det som at vi samarbeider om utvikling som vil komme kundene til gode, avslutter hun. 

Også innredning

For de aller fleste handler bolig åpenbart ikke bare om selve bygningen. 

Du kan møblere det slik vil, og lagre alt sammen, dele det med samboeren, som så kan gjøre sine endringer. 

Anders Horne

– Vi tenker å utvide dette slik at du kan sette møbler fra ulike møbelkjeder inn i et hus du har sett deg ut. Du kan møblere det slik vil, og lagre alt sammen og dele det med samboeren, som så kan gjøre sine endringer.  Du kan også velge mellom ulike materialer, for eksempel parkett eller fliser på gulvet, sier teknologisjef (CTO) Anders Horne til digi.no. 

Prøveutplassering i virkelige omgivelser

– Vi forsøker å senke terskelen slik at det er lett å forstå og bruke teknologien til noe matnyttig. Det er like egnet for en som designer en robotarm, som en som designer småting lagd med en 3D-printer hjemme, sier Stordal. 

– Markedet er veldig stort. Vi starter med store leverandører som ønsker å bruke plattformen fordi det er en enkel måte for dem å distribuere og vise produktet på, fortsetter han, før han legger at plattformen er like egnet for alle som produserer fysiske produkter, har 3D-tegninger og som ønsker å gi forbruker mulighet til å se disse holografisk i omgivelsene produktene skal brukes. 

Her har digi.no-logoen dukket opp på bordet foran oss. Men her er det bare fotografen og Pål Hieronimus Aamodt (t.h) som kan se den. Til venstre sitter Anders Horne, i midten har digi.nos journalist for en gang skyld fått være med på et bilde.
Her har digi.no-logoen dukket opp på bordet foran oss. Men her er det egentlig bare fotografen og Pål Hieronimus Aamodt (t.h) som kan se den. Til venstre sitter Anders Horne, i midten har digi.nos journalist for en gang skyld fått være med på et bilde. Foto: Pointmedia/Jo Jørgen Stordal

– Det er så enkelt å bruke det at alle kan få det til. Alle som har et forhold til digitalt innhold kan lett ta det i bruk. Det er også sånn Oslo-skolen bruker det, hvor kunstelevene går ut i parken, setter opp kunsten sin med systemet vårt, tar et skjermbilde av det hele, som de sender tilbake. Før tok kunstelevene fotografier med kamera og forsøkte å vinkle modellen riktig i Photoshop. De brukte lang tid på å forestille seg hvordan det de hadde designet ville bli seende ut i virkeligheten, forteller Stordal. 

Alle som har et forhold til digitalt innhold kan lett ta det i bruk.

Jo Jørgen Stordal

Optimalisert format

Pointmedia-ledelsen hevder at deres løsning ligger langt foran konkurrentene når det gjelder kvaliteten på hologrammene. 

– Fram til nå har det ofte vært enkle, lavkvalitetsmodeller med én farge og uten skygger. Formatet vårt flytter kvaliteten et skritt nærmere fotorealistisk, sier Stordal. 

En faktor som spiller en viktig rolle der, er det nye .holo-formatet som er utviklet av Horne. 3D-modellene som lastes opp, blir konvertert til dette formatet. 

– Det gjør at ting blir mye mer optimalisert og kjører bedre. Formatet er en del av økosystemet som vi bygger rundet applikasjonen, sier Stordal. 

Horne legger til at det brukerne laster opp, ikke behøver å være 3D-modeller i utgangspunktet. 

– Det kan også være tekst, bilde, video eller lyd. Det handler mer om å se innhold i 3D, framfor bare 3D-innhold, sier han. 

Dynamisk innhold

Blant det digi.no fikk demonstrert, var hvordan det er mulig å ta et vanlig fotografi av et maleri, laste det opp i Holopipe, som lager et hologram av maleriet. Deretter kan brukeren henge det opp på enhver vegg, for å se hvordan det tar seg ut.

– Innholdet behøver ikke være statisk. Det skal kunne mikses sammen med for eksempel lydeffekter og tekst, som én stor enhet, forteller Horne.

For eksempel er det mulig å integrere hologrammet med lenker til webinnhold, for eksempel til en nettbutikk hvor produktet selges. 

– Det er egentlig et CMS for hologrammer.

Jo Jørgen Stordal

– Så lenge du har en 3D-modell, kan du selge hva som helst av ting her. Vi ser for oss at dette kan bli brukt en god del, sier Horne. 

Dyplenking

Det planlegges også dyplenking til hologrammene, det vil si at når en kunde av Pointmedia sender en lenke til sine egne kunder, vil disse kunne klikke på lenken på en mobil enhet, få installert appen og lastet inn det aktuelle hologrammet. 

– Hologrammer som våre kunder ønsker å dele med brukerne, vil finnes i egne mapper som er tilgjengelige via appen. Hvis det for eksempel er kunstnere der ute som tegner skulpturer, så vil det komme opp en mappe med skulpturer som app-brukerne kan abonnere på. Den fylles opp med verk fra kunstnere over hele verden, spår Stordal. 

– Det er egentlig et CMS (Content Managing System, journ. anm) for hologrammer, sier han.

Prototyping

Hologrammene i Holopipe tar i bruk samme 3D-modeller som kan brukes av 3D-printere.
Hologrammene i Holopipe tar i bruk samme 3D-modeller som kan brukes av 3D-printere. Det gjør enkelt å lage en hologrambasert prototype før en går i gang med å lage gjenstanden med 3D-printeren. Foto: Pointmedia

Pointmedia mener at Holopipe også egner seg godt for prototyping av gjenstander som brukeren vurderer å produsere, for eksempel med en 3D-printer. Det samme filformatet for 3D-modellen skal kunne brukes av både Holopipe og 3D-printeren. Opplastingen til Holopipe skjer gjennom et webbasert grensesnitt.

– Da kan du se resultatet umiddelbart, uten å måtte vente på en 3D-printing, sier Stordal.

I appen er det mulig å vise justere størrelsen til modellen. Er det en modell av for eksempel et fly, er det ganske upraktisk å ha den i full størrelse på skrivebordet. 

Avhenger ikke av tilleggsutstyr

Ifølge Stordal fungerer dagens AR-systemer gjerne slik at brukeren må legge en QR-kode eller en annen markør på gulvet eller bakken. Først når brukerenheten pekes mot denne, popper hologrammet opp. 

– Vi har lagd et system som er helt uavhengig av alle fysiske objekter. Du trenger ikke noe tilleggsutstyr for å bruke det, forteller Stordal.

Han forklarer dette slik: 

– Holopipe gir mulighet til å plassere ut 3D-modeller som hologrammer fordi teknologien bruker kameraet i enheten din til å forstå omgivelsene. AR-teknologien bruker kameraet du har på mobilen eller nettbrettet ditt til å se, skanne og dermed forstå alle de fysiske objektene og overflatene, som gulv, bakken, vegger, taket, stoler, stuebordet og sofaen din. Så når du setter ut hologrammet, vil systemet både forstå hvor du plasserte det og gjøre at hologrammet oppfører seg som om det fysisk er tilstede i virkeligheten, sier Stordal. 

Teknologien som benyttes for å gjøre dette på iOS-enheter, er omtalt her. Android-appen er basert på ARCore,

Sosialt medium

Holopipe skal også fungere som et sosialt medium hvor brukerne kan kommentere, like og dele det de ser. Men kommentarstøtten vil ha et nytt element ved seg, ved at brukerne også kan kommentere i 3D.

Hologrammene i Holopipe-kan deles direkte fra appen som 2D-bilder.
Hologrammene i Holopipe-kan deles direkte fra appen som 2D-bilder. Foto: Pointmedia

Når noen kommenterer en avisartikkel, gjøres det typisk nederst under artikkelen, mens det man kommenterer kanskje står midt i artikkelen. I Holopipe plasseres kommentaren på akkurat det stedet i hologrammet som brukeren ønsker å kommentere. 

– Det tror jeg blir ganske kult. Hvem som helst kan da kommentere de åpne 3D-modellene, sier Horne. 

Prismodell

Selve appen er gratis å laste ned og bruke til å se åpent tilgjengelige hologrammer fra andre. Bruk utover dette krever normalt et månedlig, kredittbasert abonnement hvor ubrukte kreditter overføres til neste måned, tilsvarende det mange kjenner fra mobiloperatørenes «data rollover».  Det billigste abonnementet for personlig bruk koster 5 dollar i måneden for 40 kreditter. 

Det er to ting man betaler for med kredittene. Det ene er mengden av data som er lagret. Det andre er opplasting av hver 3D-modell. Det koster 2 kreditter per opplasting, pluss 1 kreditt per megabyte med data.

Det er også mulig å kjøpe kreditter utenom abonnementet. Brukere som registrerer seg får en håndfull kreditter som de kan bruke til å teste med, uten å måtte betale noe.

– Vi forsøker å være ganske edruelige på prisen fordi det er stor etterspørsel fra skoler og også enkeltbrukere som ønsker å benytte dette. Da kan vi ikke ha en lisens tilsvarende det vi har i olje- og gassbransjen, sier Stordal.

Det tilbys også løsninger for virksomheter med større behov eller spesialtilpasning. Blant annet tilbys en «whitelablet» versjon av appen som kan skreddersy på ulike områder, inkludert kundens logo, innhold og på egen server. 

Kjøres i Azure

På serversiden kjøres Holopipe i Microsoft nettsky. Når digi.no spør hvorfor Pointmedia har valgt akkurat Microsoft Azure, svarer Horne: 

– Det er fordi vi kan gjøre alt det vi trenger i med Azure. Det har bedre støtte enn andre for 3D-arbeide, og vi kan skrive til C#, noe som hjelper veldig mye. Vi bruker også programvaren Simplygon til å nedskalere 3-modeller. Dersom har en veldig kompleks 3D-modell, kan du med dette få den til å bli noe som fungerer i appen. Dette kan vi «auto-connecte» med Azure slik at det leveres direkte dit og optimaliseres når det lastes opp, uten at vanlige brukere behøver å tenke på det, forklarer han. 

Microsoft er begeistret for at Pointmedia har valgt Azure. 

Holopipe kan også brukes i forbindelse med spilldesign.
Holopipe kan også brukes i forbindelse med spilldesign. Foto: Pointmedia

– Teknologi som utvidet virkelighet hjelper bedrifter å skape nye måter å visualisere, samhandle og innovere. Vellykkede AR-prosjekter krever både kreativitet og kompetanse, sier Christopher Frenning, leder for skytjenester og kunstig intelligens i Microsoft Norge, i en uttalelse til digi.no.

– Holopipe gjør det enklere for alle å ta i bruk teknologien i sine bedrifter, og skyen gjør det mulig for brukerne å samarbeide, dele og utveksle hologrammer på tvers av enheter og plattformer. Vi er glade for at appen nå blir tilgjengelig for brukere over hele verden.

Basert på spillmotor

En annen teknologi som benyttes, er den velkjente spillmotoren Unity. 

– Vi bruker Unity til å generere hologrammene. Det er en spillmotor som kan gjøre sanntidsrendring veldig bra. I praksis har vi da tilgang til et gigantisk grafikkteam som hele tiden kommer med nye forbedringer. Det kan brukes til veldig mye, noe som vil hjelpe oss framover når vi skal legge til mer funksjonalitet, forteller Horne. 

Framtidsplaner

– Det er nå vi virkelig begynner. Nå er det vi skal legge til de kule tingene, men samtidig føler vi det sånn at vi finner på nye, kule ting hele tiden, sier Horne. 

Blant det som ligger i veikartet, er monteringsanvisninger i 3D, noe som ikke ulikt det Aker Solutions allerede bruker løsningen til. Her vil man trinn for trinn kunne se hvordan et produkt, for eksempel et flatpakket klesskap, skal monteres og bli seende ut. 

Slik ser det ut når Aker Solutions bruker iPad til å vise AR-instruksjonene.
Slik ser det ut når Aker Solutions bruker iPad til å vise AR-instruksjonene. Foto:  Teknisk Ukeblad/Eirik Helland Urke

Et annen, kommende funksjonalitet er logogjenkjenning. Det betyr at appen kan gjenkjenne utvalgte logoer og tilby hologram-relatert funksjonalitet knyttet til dette. Et eksempel kan være at appen gjenkjenner logoen til en dagligvarekjede og da kan vise dagens oppskrift eller tilbud. 

– Dette er noe kundene våre vil kunne styre selv, ved at vi henter den aktuelle informasjonen fra dem, sier Horne. 

Du skjønner at det er spilldesignere har lagd dette.

Jo Jørgen Stordal

– Det som er kult med dette, er at de kan bli med på hele denne AR-revolusjonen uten egentlig å måtte lage noe særlig nytt, siden de kan bruke logoen som de allerede har overalt, fortsetter han.

Avatarer?

Horne forteller at avatarer, altså 3D-representasjoner av brukerne selv, er noe som vurderes.

– Så kan du sette en representasjon av deg selv inn i huset og få den til å gå rundt, litt som i Sims, bare i AR, sier han. 

– Du skjønner at det er spilldesignere har lagd dette, skyter Stordal inn. 

– Det er nok blant de virkelig store styrkene våre, at dette ikke blir et sånt traust, norsk IT-system med mengder av nedtrekksmenyer og Windows 98-følelse. 

Horne nevner også at noe som også diskuteres, er en enkel måte å programmere selve hologrammene på. For eksempel i et hologram av solsystemet vårt, vil det være fint om planetene roterer rundt sola og seg selv, slik de gjør i virkeligheten.

Kun den bakerste mannen er der i virkeligheten.
Kun den bakerste mannen er der i virkeligheten. Foto: Pointmedia

Talegjenkjenning

Pointmedia vurderer også å ha talegjenkjenning fram for et tradisjonelt brukergrensesnitt i systemet. 

– Tilbakemeldinger fra brukerne kommer til å være med å forme dette framover, sier Stordal.

Veldig mye handler nå om appen, men industrikunder vil også kunne få Holopipe til Hololens. Et mål for Pointmedia er at systemet skal kunne fungere på alle relevante systemer. Dette inkluderer også nye generasjoner med briller. 

– Da skal vi være der veldig raskt, lover Stordal. 

Bred konkurranse

Pointmedia er på ingen måte alene om dette markedet. 

– Vi vet at det er andre som driver med AR i egentlig alle de segmentene vi skal inn i. Den store forskjellen med oss, er at brukerne selv skal legge inn innholdet. Hos mange av de andre er det apper som er svært hardkodet, uten tanke på hvordan de skal få inn nye modeller senere. Vi tror på en levende og voksende modell som kommer til å forandre seg over tid, hvor nye ting blir lagt til og gamle ting kan fjernes, sier Horne. 

Det er andre som driver med AR i egentlig alle de segmentene vi skal inn i.

Anders Horne

Pointmedia er eid av selskapet Pronto.tv, som jobber med visualiseringsløsninger for storskjermer. 

– Vi kan hinte litt – disse skjermene er også en 2D-ting, sier Horne.

Dette er selvfølgelig åpent for tolkning, men det er vel ikke unaturlig at morselskapet også tar i bruk teknologi fra datterselskapet på sikt. 

I alt består Pointmedia av seks-sju personer. 

– Vi tjener penger. Vi er litt forbi startup-fasen, da vi allerede har store kunder, avslutter Stordal.

Android-appen er tilgjengelig her, mens iOS-appen er tilgjengelig her.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen