Belønnet med aksjekurser som gir milliardverdier, er det kanskje ikke rart at stadig flere kaster seg inn i kampen om å tilby portaler og søkemotorer. Siste aktør i kappløpet er nettselskapet Nettet.no. Konkurrentene heter Fast, SOL og AltaVista, men Nettet.no hevder at selskapet skal klare å skille seg ut.
- Dagens portaler blir alt for omfattende, med utvalgt informasjon om alt for mye, mener Nettet.no-gründerne.
Nettet.no baserer seg på å bruke den såkalte Autonomy-teknologien, som analyserer nettbruken din og foreslår sider som passer til din profil og interesse. yaTack (tidligere OnlineClub) er en annen norsk aktør som har tatt i bruk teknologien på sin auksjons-/e-handelsløsning.
- Når man logger seg inn på vår nettside skal man kunne se en profil av de nettstedene man har vært inne på før, med lenker og en kort oppsummering av hvilke sider dette er. Samt sider som er anbefalt på grunnlag av de sidene som man tidligere har vært inne på , sier daglig leder Steinar Bjørnsen til digi.no.
Les om Autonomys agent-teknologi:Ifølge selskapet vil dette gjøre det lettere å finne relevant informasjon uten å måtte bla seg gjennom enorme mengder søketreff eller lese standard informasjon i en portal.
Agenter søker kunnskap mens du skriver
Nettet.no skal på nett i løpet av april- mai hvis alt går etter planen, lover gründerne. Da får de imidlertid sterk konkurranse fra en opprustet Sol og trolig fra nykommeren Searchfaster.
Les om Sol og Searchfasters planer:
FASTa la Vista
Planlegger ny skandinavisk søkemotor
- En del av vår tjeneste skal være å kunne søke på nettet uten å bruke ord som "og", "pluss" og andre vanskelige søkemetoder for å få det man vil ha, sier Bjørnsrud til digi.no. I stedet skal man kunne fylle inn et vanlig spørsmål, som for eksempel: Hva er tidevann?, og få opp svar på nøyaktig det man spør om.
- Vi vil lage et positivt avhengighetsforhold til våre brukere hvor vår tjeneste lærer brukermønster og nettvaner og dermed vokser med brukeren. Derfor tror vi det skal bli vanskelig å konkurrere med oss når vi først lanseres, sier Bjørnsrud til digi.no.
Bjørnsen sier videre at Nettet.no helst vil bli kalt en CSP (Content Service Provider) og ikke portal eller søkemotor.
Investorene har stått i kø for å skaffe seg eierandeler i selskapet. Ifølge Bjørnsrud var det i siste emisjon kommet inn 100 millioner kroner, men Nettet.no vil ikke ha mer enn 55 millioner kroner nå.
Løsningen til Nettet.no er utviklet av konsulentselskapet Information Highway og egne utviklingskrefter. I alt er det syv ansatte i selskapet, mens ti konsulenter fra Information Highway er hyret inn på fulltid til lanseringen er ferdig.
Men skal selskapet rekke å lansere tjenesten innen mai, har de en stor jobb foran seg. For Nettet.no har ikke en gang registrert sitt eget navn som adresse.