Tilgang til Internett anses som en viktig faktor for å komme seg opp og fram her i verden. Internett gir enkelt tilgang til informasjon, og med informasjon kan man oppnå større kunnskap.
Problemet for mange er at de rett og slett ikke har råd til å bruke Internett. Det gjelder i liten grad i rike land som Norge, hvor de aller fleste har tilgang til Internett, enten privat, på jobb eller andre steder. I fattigere land er situasjonen en helt annen, samtidig som det kanskje er i slike land at behovet for økt informasjonstilgang er størst. 90 prosent av de 1,1 milliarder husholdningene i verden som ikke har egen Internett-forbindelse, finnes i utviklingsland, ifølge ITU.
I går ble det gjort kjent at noen av USAs største IT-selskaper, sammen med en rekke ulike offentlige og private instanser og organisasjoner, har dannet en allianse som har som mål å få ned prisene på Internett-tilgang i utviklingsland – priser som omtales som kunstig høye.
W3C
– Alliansens begrunnelse er enkelt – majoriteten av verdens befolkning er fortsatt ikke online, vanligvis fordi de ikke har råd til å være dette. I Moçambique, for eksempel, viser en nylig undersøkelse at det bruke bare 1 gigabyte med data koster godt over to månedslønner for en gjennomsnittlig innbygger, sier Tim Berners-Lee, webens oppfinner, grunnlegger av World Wide Web Foundation (W3C) og støttespiller for den nye alliansen, som rett og slett heter Alliance for Affordable Internet (A4AI). Det er W3C som har tatt initiativ til alliansen.
– Resultatet av høye priser er en digitalt skille som bremser progresjonen innen vesentlige områder som helse, utdanning og vitenskap. Samtidig, med ankomsten av smartmobiler, nye undersjøiske kabler og innovasjoner innen bruken av trådløse spektre, er det ingen god grunn til at det digitale skillet skal vedvare. Den virkelige flaskehalsen er konkurransehemmende policyer som holder prisene oppe. Alliansen handler om å fjerne denne hindringen og å hjelpe så mange som mulig å komme på nett til en fornuftig pris, sier Berners-Lee.
Fungerer
Det finnes allerede klare eksempler et press på myndighetene om fornyelse av reguleringer og regelverk kan føre til at flere tar i bruk Internett.
– I Kenya så vi at antallet Internett-brukere mer enn doblet seg på et på enkelt etter at vi liberaliserte markedene. Nå må vi sette i gang den samme revolusjonen for bredbånds-priser og -tilgang, ikke bare ikke bare i mitt land, men overalt i verden. For å oppnå dette, vil vi bruke våre samlede stemmer, lederskap og erfaring til å presse på for rettferdige og sosialt ansvarlige markeder med konkurranse, sier lederen for A4AI, Bitange Ndemo, tidligere departementsråd ved Kenyas departement for informasjon og kommunikasjon. Han blir ofte regnet som faren til bredbånd i Kenya.
Innen utgangen av 2013 skal alliansen ha satt i gang arbeid i tre-fire ulike land. Dette skal økes til minst tolv land innen slutten av 2015.
Medlemmene
Hovedsponsorene til A4AI er Google, investeringsselskapet Omidyar Network, det britiske Department for International Development og USAID.
Blant de nærmere 30 andre medlemmene, finner man teknologiaktører som Facebook, Intel, Microsoft, Yahoo, Ericsson, Alcatel-Luncent, Cisco og den største karibiske teleoperatøren, Digicel.
Også det amerikanske innenriksdepartementet og den svenske regjeringen er blant medlemmene.