Dette var informasjonen markedssjef Per André Marum i PCTVnet kunne gi analytikere og investorer under en presentasjon på Homenkollen tirsdag.
Etter å ha hentet inn 45 millioner fordelt over fire emisjoner til nå, skal selskapet nå ut og hente inn mellom 60 og 80 millioner kroner til i en ny emisjon. Hittil er ventureselskapet CORTE, Hafslund og Kinnevik-eide Netsys. I forkant av produktlanseringen ønsker selskapet å få inn flere finansielle og strategiske investorer gjennom private plasseringer.
Ifølge markedssjefen er produktet nå klart til å lisensieres ut til nettleverandører, banker og dagligvarekjeder. Med boksen fra PCTVnet kan disse sette opp egne direktekanaler fra Internett og direkte inn i kundenes fjernsynsruter. Selskapet vil også lisensiere ut teknologien til andre selskaper som ønsker å produsere egne bokser.


Inntektsmodellene er basert på faste priser, lisensieringsavgifter eller deling av transaksjoner, og selskapet skal begynne å tjene penger tidlig neste år, forteller Marum, som også har planer om å gå i balanse i løpet av neste år.
Selskapet har sterke konkurrenter som Microsoft-eide WebTV, og teknologien i PCTV-boksene er ikke patentert, men Marum er likevel klar på at PCTVnet kommer til å bli en av markedslederne på det nordiske markedet.
- Her er det snakk om hvor raskt man kommer til markedet. Vi tror det vil oppstå en to-tre konstellasjoner i det norske og det svenske markedet. WebTV vil kanskje være med i et av dem, vi vil være i en av de andre, sa Marum. På spørsmål fra digi.no om selskapet også kommer til å konkurrere med WebTV på det europeiske markedet, svarer Marum:
- Vi får se når han kommer.
For Marum satser på å komme først på det nordiske og europeiske markedet med sine bokser. I Norge og Sverige vil boksene sannsynligvis rekke frem i tide til juletrærne, mens selskapet vil ut på det europeiske markedet til neste år. Hvordan boksene vil prises, blir først kjent under Hjem- og fritidsmessen fredag i denne uken.