FORBRUKERTEKNOLOGI

Skal la kundene se på tv når de vil

Sammen med TV2 og Canal+ skal Nextgentel snart lansere Norges mest avanserte on-demand-tilbud.

22. jan. 2007 - 07:27

Den norske bredbåndsbransjen og deres kunder har de siste årene gnisset med tennene når de ser hva som skjer i USA. For der kan kunden over Internett kjøpe og se på, når de vil, et stort utvalg tv-serier, blant annet flaggskip som Lost, Battlestar Gallactica, Prison Break, The Office og «24». (bildet under)

Det er fremdeles langt frem før vi kan se hva vi vil når vi vil her i Norge, men Nextgentel arbeider med å lansere et nytt tilbud til sine ADSL-kunder, som bryter flere grenser i dagens norske marked.

Det er Nextgentels andre forsøk i tv-markedet. I fjor sommer lanserte ADSL-selskapet en tv-dekoder man kobler til ADSL-linjen. Man fikk tv-kanaler og noen filmer over ADSL, men teknikken viste seg ikke å holde mål. Det kom bare en håndfull kunder, deriblant digi.nos journalist, og disse slet med hakkete bilder over Internett-linjen.

Nå står Nextgentel og Anne Halvorsen, produktsjef for tv, klar med en kraftig oppgradert tjeneste. Og Nextgentel har fått med seg TV2.

Dette betyr at for første gang vil norske kunder kunne sitte i sofaen og selv bestemme når de vil se på et bredt utvalg tv-programmer.

– Det er on-demand-mulighetene vi skal skille oss ut med. Konkurransen om å servere de vanlige tv-kanalene er hard, sier Halvorsen til digi.no.

Det er TV2s nylanserte Sumo-tjenester som Nextgentel skal servere sine kunder. Sumo har veldig mye av det innholdet TV2 sender og alle som vil kan se det over nettet på en PC-skjerm.

Nextgentel tar utviklingen et hakk videre og bringer programmene dit de fleste vil ha dem – til tv-en og sofaen.

Det er dog langt igjen til en helt fri verden. Sumo og Nextgentel skal bare ha alle TV2s egenproduserte programmer – den amerikanske tv-bransjen holder åpenbart igjen, for de populære amerikanske tv-seriene glimrer med sitt fravær på Sumo.

I tillegg har Nextgentel inngått en avtale med Canal+ om å tilby deres filmtjeneste. Også denne er nettbasert og binder i dag brukeren til PC-en, men blir nå tilgjengelig på tv-en til kundene. Utvalget på Canal+ tjenesten Cmore er dog foreløpig veldig begrenset og mange av filmene er gamle.

Men utviklingen går riktig vei – hittil er det distribusjonsselskapet SF som har dominert det lille som fantes av lei-over-internett-mulighetene norske kunder har kunnet kjøpe. Til sammen vil kundene kunne velge mellom 600–700 filmer, forteller Halvorsen.

Halvorsen medgir at Nextgentel ikke var flinke nok med ADSL2+-teknikken da de lanserte i fjor, men lover at det skal sitte denne gangen. Selskapet har også finpusset menysystemene dekoder viser slik at den er like rask som en vanlig tv-dekoder.

Akkurat når Nextgentel skal lansere vil ikke Halvorsen røpe. Alt hun vil si er «i løpet av våren». Men nå står det på markedsfolkene, teknikken er klar, forteller hun til digi.no.

Hun letter også litt på sløret over hva som skal skje senere i år. Da skal Nextgentel gå over til dekodere som kan ta i mot video kodet i den mer effektive MPEG4-standarden og da kan de sende HDTV-signaler. Nextgentel skal også tilby en harddisk-opptaker.

– 2007 blir et veldig viktig år for IP-tv, sier Halvorsen.

I tillegg vil den nye portalen ha en rekke tekniske forbedringer når det gjelder brukervennlighet; hurtighet i navigering og brukergrensesnitt.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.