Skal lage en bedre norsk søkemotor

Ved å fokusere på Norge skal Schibsted lage en mer oppdatert søkemotor enn Google.

I februar vedtok styret i Schibsted å starte en søketjeneste. Samarbeid ble inngått med det norske søkeselskapet Fast, og tjenesten skal lanseres i løpet av året. Ambisjonene til nyansatt sjef Mikal Rohde er skyhøye.

– Vi vil ha posisjonen som stedet der man søker etter alt, sier han.

Dette betyr alt fra vanlig nettsøk, til telefonkatalog, gule sider og søk etter de beste prisene på forskjellige produkter eller produktgrupper. Mellom 20 og 30 skal ansettes på teknisk side – ikke så mange, i følge Rohde. Hittil har selskapet Schibsted Søk 15 ansatte.

Først skal tjenesten bli lanseringsklar, så skal brukerne bringes inn. Og så skal selgerkorpset på plass, antakelig ganske mange.

– Bakgrunnen for satsingen er at Schibsted vil følge migrasjonen over på digitale medier, og gjenbruke det de kan av tjenester, forklarer Rohde.

Det andre poenget med å starte søketjeneste akkurat nå, er nok at søk og nyttesøk nå står for over halvparten av annonseringen på internett i USA og er i rask vekst også her i Norge.

Schibsted skal ikke ta opp kampen mot de store globalt, men bli bra i lokalmarkedene i Norge og Norden.

Det er penger å hente på søk, og det meste som kan krype og gå på internett i Norge har ambisjoner om å satse på søk. Opplysningen1881 startet nylig opp, og søkegiganten Google åpnet sitt norgeskontor i slutten av mai.

– Vi må tilby noe som er bedre enn konkurrentene, og skal være best på relevante treff. Relevans er det viktigste, mener Rohde.

Nå er nettopp relevans Googles viktigste salgsargument, og Fast har aldri klart å hamle opp med dem på dette området tidligere, da de hadde søketjenesten Alltheweb.com.

– Det er en stor utfordring som ligger foran Schibsted. Vi jobber med utforming av skjermbilder og menystrukturer. Fast er eksperter på å sile informasjon, sier Rohde

Det er ikke så lenge siden Fast fikk lov til å konkurrere på generelt søk igjen etter avtalen de inngikk da de solgte den Alltheweb, påpeker han.

Schibsted har pekt seg ut Google som sin hovedkonkurrent. Det samme gjorde Opplysningen1881.no, da de nylig lanserte sin nye internettjeneste. Men Schibsted ser ut til å ha langt mer å fare med enn den tidligere monopolisten på nummeropplysning.

Opplysningen1881 er foreløpig ikke engang i samme bransje som Google. De tilbyr kun nummeropplysning, ikke generelt søk, og har hittil vært svært lite heldige med nettstrategien. De har alt å bevise og ingen andre spesielle fordeler, utover en god nummerdatabase.

Schibsted har derimot lansert nye nettjenester med suksess før. Finn er blitt en kjempesuksess, mye takket være Schibsteds evne til å drive trafikk. Kjøp-og-salg-tjenesten Finn ble drevet frem ved hjelp av god eksponering i Aftenposten og de store regionalavisene.

Finn passet godt inn i Aftenposten, og søk passer minst like godt inn i Aftenposten, Finn og VG. Disse Schibsted-eide publikasjonene driver enorme mengder trafikk hver dag. Planen er å begynne prosjektet med søk på eget innhold. Rohde tror de kan nå ut til alle deler av markedet.

– Vi har unge brukere av mobilportalen Aspiro, Aftenposten har business-lesere og VG massemarkedet, sier Rohde.

Schibsted er Nordens ledende mediekonsern, med virksomhet også i mange andre land. Men er dette nok til å ta opp kampen med Google?

Rohde mener Google ikke indekserer Norge godt nok. Han drister seg også til å hevde at Google har mistet noe av "trøkket" på vei fra frisk oppstart til stor global aktør.

De dekker ikke alle nettsidene, og søker ikke gjennom alle nivåene, og kun et lite antall sider oppdateres jevnlig. Schibsteds plan er å gjøre søket mer komplett, og oppdatere norske sider oftere.

– Google går på vannskorpa i Norge, og forstår kanskje ikke alt på norsk like godt. Vi kråler alle norske sider, sier han.

Dypere søk og mer informasjon kan like godt bidra til å skjule det viktigste i en overflod av irrelevant informasjon, men Rohde mener de skal klare å takle dette på en intelligent og brukervennlig måte.

En del av planen er å kombinere strukturert og ustrukturert søk.

– Vi vurderer å lage egne vertikaler for søk, for eksempel for det offentlige, som ofte er dårlig indeksert nå, sier han.

Google har lansert Google Local i USA og Storbritannia, som gjør mye av det Schibsted planlegger. Hvis dette lanseres i Norge vil det gjøre det vanskeligere, men ikke umulig å slå dem, mener Rohde.

– Det var mange som mente det var umulig å slå Altavista for noen år siden. Da fantes ikke Google, sier Rohde.

Rohde mener også at tilgang på eget stoff i Schibsted kan bli en stor fordel. Dette er lukkede baser som ikke ligger åpent på nett, slik som Aftenpostens artikkelarkiv, som i dag bare er tilgjengelig for abonnenter. Men Rohde spesifiserer ikke helt hvordan dette skal gjøres, eller om denne tjenesten kan bli lagt ut mer fritt de som bruker deres søkemotor.

– Medieselskaper og gule sider-bransjen har sovet i timen globalt og latt Google ta markedsandeler, mener Rohde.

Derfor finnes det få søke-aktører i Europa på annet enn nummersøk og gule sider. Dette åpner også en fremtidig mulighet, hvis Schibsted Søk skulle bli en suksess. Da kan konseptet eksporteres til andre områder der Schibsted har virksomhet. Men først skal Norden på plass.

Det er ennå ikke offentliggjort hva den nye søketjenesten skal hete. Det skal ikke bli en ny del av Finn, men Rohde har nok av forslag å velge mellom. En navnekonkurranse på vg.no ga nemlig ikke mindre enn 15.000 forskjellige forslag på noen få timer. Vg.no kan komme til å drive mye trafikk til søketjenesten også, når det kommer på plass.

Til toppen