Skal slåss om tidens telekontrakt

Et mobilselskap som skal dekke India og en milliard kunder har bedt om anbud på tidens telekontrakt.

Milliardene kan flakse fort når du skal bygge nye telenett, men nå er det duket for tidens kontraktskamp. Regningen indiske Reliance skal betale for utstyr til sitt nye nett som skal dekke hele India understreker dessuten hvorfor ikke Telenor har satset i India.

For Reliance skal bruke over 50 milliarder svenske kroner på innkjøp av nettverksutstyr, skriver di.se. Dermed er det duket for tidens budkamp mellom markedsleder Ericsson og aktører som Nokia.

Reliance er den største aktører i India, men har likevel bare 19 millioner brukere, noe som understreker potenialet. Målet til Reliance er 500 millioner kunder - i 2010.

Telenett-utstyrsbransjen er blitt kraftig konsolidert det siste året - Ericsson har kjøpt Marconi, Alcatel og Lucent er fusjonert og Nokia har kjøpt opp virksomheten til Siemens.

Reliance har et nett som dekker 4500 byer og tettsteder, men det er et analogt CDMA-nett og det skal nå byttes ut med GSM og WCDMA, altså 3G-standarden som brukes her i Europa.

Til toppen