JUSS OG SAMFUNN

Skal ta seg betalt for å sende e-post

Noen av de største kildene til spam, Yahoo og AOL, innfører betaling for å bremse problemet.

6. feb. 2006 - 08:10

AOL og Yahoo har planer om å ta betalt for levering av e-post. Det dreier seg om en avgift på ca 1,5 øre per melding.

AOL og Yahoo hevder at dette systemet vil hjelpe dem til å identifisere legitim e-post og dermed redusere spam og id-tyveri («phishing»). Disse sertifiserte meldingene vil bli levert direkte til brukernes postkasser. Andre meldinger vil ikke nødvendigvis hindres i å bli levert, men de må igjennom spamfiltre og andre mekanismer først. Der kan for eksempel vedlagte bilder og linker fjernes før de slipper igjennom.

Volumet på e-post er veldig høyt. Sannsynligvis vil selskapene tjene noen millioner på dette systemet, selv om prisen for hver enkelt e-post er veldig lav. Større flyselskaper og andre som kommuniserer mye ut mot kundene sine via e-post sender mange millioner e-post i løpet av et år.

– Sist gang jeg sjekket, hadde posten et veldig likt system for å tilby forskjellige opsjoner for posten. Hvis du virkelig trenger å være sikker på at posten når frem, sender du det rekommandert, uttalte Nicholas Graham, talsmann for AOL til New York Times.

– Fordi kostnaden med å sende e-post er så lav, er det mange aktører som ikke er flinke til å oppdatere listene sine, sa Brad Garlinghouse, visepresident for kommunikasjonsprodukter hos Yahoo.

Systemet er primært ment for masseutsendelser av e-post, men også individuelle beskjeder som ordrebekreftelser og lignende vil bli berørt.

Kritikerne er ikke sene med å komme på banen:

– AOL-kunder vil bli veldig misfornøyd når de ikke får e-posten som de skal ha og når de klager til avsenderen vil de bare får beskjed om at det er AOLs feil, sier Richi Jennings, en analytiker i Ferris Research som spesialiserer seg på e-post.

– Fra AOLs perspektiv er dette en mulighet til å tjene mye penger på salg av frimerker, men det er negativt for industrien og negativt for brukerne. Mange e-post utsendere kommer ikke til å ha råd til det, sier Matt Blumberg, sjefen for markedsføringsselskapet Return Path.

De fleste brukere har nok opplevd en markant nedgang i spam de siste par årene og selv om id-tyveri fortsatt er et stort problem så kan man nok stille spørsmålstegn ved selskapenes motiver.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra