Geodata blir sentral når Avinor nå skal oppgradere sine flysikringssystemer ved norske flyplasser. Kraftig økning i flytrafikken har tvunget frem digitale løsninger blant annet basert på geografiske informasjonssystemer (GIS).
I følge European Environment Agency (EEA) økte flytrafikken i Europa med 96 prosent i perioden fra 1990 til 2003, og fremdeles beregnes flyruter med penn og papirkart. Det nye elektroniske systemet blir et viktig referansecase innen flysikkerhet i resten av verden. For Geodatas verdensledende programleverandør ESRI er dette et prestisjeprosjekt.
- Avinor blir blant de første i verden til å ta i bruk et så avansert flysikringssystem, der velprøvde verktøy for valg av ruter, prosedyredesign og GIS kobles sammen, sier salgsdirektør hos Geodata, Terje Linløkken.
_logo.svg.png)

Geodata står for leveransen til Avinor sammen med franske CGx AERO in SYS, et konsulentmiljø som jobber med flysikkerhet over hele verden. CGx er hovedleverandør.
- Det er spennende for oss å kunne være blant pionerene når avanserte prosedyreverktøy kobles med GIS for å øke sikkerhet i luften, sier Linløkken.
Det har vært sterk konkurranse om denne kontrakten og i siste runde konkurrerte CGx og Geodata med sterke fagmiljøer fra Italia og Australia.
- Dette fører seg inn i rekken av flere prestisjeprosjekt, hvor vi løser kompliserte utfordringer for selskaper blant annet innen olje og offshore, energi og offentlig forvaltning, sier administrerende direktør Hege Skryseth.