JUSS OG SAMFUNN

Skandinavisk reklame gjennom ekstranettet

Det norske reklamebyrået La Familia knytter sin skandinaviske familie tettere sammen og lanserer et ekstranett neste uke for søsterbyråer og kunder. Målet er å bli hel-elektronisk på tvers av landegrensene.

Hilde Nyman
18. mai 1998 - 15:05

- Målet er at all kommunikasjon skal skje elektronisk og at intern kommunikasjon skal skje via e-post. Det vil bli opprettet et virtuelt møterom for blant annet å slippe mye reising. Annonser vil bli overført digitalt mellom byråene og kundene. Det vil også bli opprettet en annonsebank hvor kundene kan velge annonsen og denne kan så bli sendt direkte til avisen, forteller en entusiastisk administrerende direktør Tomm Walter Larsen i La Familia til digi.no.

I forrige uke ble det kjent at internasjonale Grey Communications Group, som har sin egen reklamearm i Norge, kjøper det norske reklamebyrået.

Per i dag eksisterer kun La Familia i Norge, men det er inngått avtaler med svenske Enterprise Advertsing og danske Egeberg Reklamebureau, og de vil bli representert på ekstranettet som Egeberg/La Familia og Enterprise/La Familia. I løpet av året vil disse to selskapene skifte navn til La Familia Sverige og La Familia Danmark.

Et ekstranett for La Familia-kjeden og kunder som allerede eksisterer i systemet, skal gjøre det attraktivt for nye kunder og lettere for gamle å finne fram i byråets ressurser.

- La Familia i Norge, Sverige og Danmark, i tillegg til kundene, skal bli knyttet til ekstranettet, som vil ha en rekke funksjonaliteter. Det vil bli en søkbar kompetansekatalog over hva de enkelte ansatte i byråene har jobbet med, slik at kundene kan finne ut mer om hver ansatts bakgrunn og kompetanse. Ulike relevante undersøkelser og research vil bli lagt ut på ekstranettet i tillegg til konkrete case, hvis kunden tillater dette. Et elektronisk bibliotek skal også opprettes samt en peker til Grace - et av verdens største byrånettverk, forteller Larsen.

I Sverige jobber man på spreng for å få ferdig ekstranettet til neste uke, og det er La Familia-byrået Enterprise som utvikler ekstranettet. Kostnadene regner Larsen med blir større enn inntjeningen i første omgang.

- Det koster vel et par hundre tusen å utvikle dette ekstranettet, men vi sparer fort 300.000 - 400.000 i året, eller én arbeidsplass på lengre sikt. Men det blir sikkert dyrt i begynnelsen hvor vi må prøve og feile, sier Larsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.